"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, August 24, 2010

Bunga api dan mercun

" Awak orang yang ke 21 buat panggilan". Kata adik perempuan saya mengajuk cakap polis. Memang sebelumnya adik saya talipon Balai Polis Kampung Raja lapor bunyi mercun sangat kuat berdentang dentung sejak berbuka sampailah tengah malam.

Peristiwa ini berlaku pada bulan ramadhan tahun lepas. Hari-hari dekat nak raya makin mengila orang kampung main mercun. Pihak polis ada memaklumkan pada adik saya yang mereka ada membuat rondaan tetapi bila meronda suasana sunyi pulak. Mungkin sebab pemain mercun tersebut nampak polis meronda. Sepatutnya polis selalulah meronda, tapi tak kanlah polis nak buat rondaan 24 jam, he he he. kena juga balik rumah tolong bini bungkus ketupat dan buat rendang...

Ketika adik saya menalipon polis, saya juga sedang main bunga api, he he he. Best jugak bila kita menulis huruf-huruf dengan bunga api. Biasanya saya mengeja nama sendiri... Pun begitu saya yang muda ni terkejut juga bila dengar bunyi mercun yang kuat di sekeliling kampung, kurus semangat rasanya. Apatah lagi yang tua tentu melatah-latah, luruh jantung.

Mercun yang power kalau salah handle dan terkena tangan tentu berkecai dan kudung. Selisih malaikat 44 dan 13.

Saya berpendapat kalau main mercun dan bunga api dalam skala yang kecil taklah memudaratkan. Kalau bermain bunga api mengikut peraturan dan cermat tak akan membawa bahaya. Orang tua kena la ada mengawas budak-budak main bunga api. Tengok jenis yang mana ok, yang mana bahaya, mengikut kesesuaian umur dan perangai budak. Tetapi jangan yang tua pulak lebih-lebih main, he he he.



Amboi terujanya adik ni... (sekadar hiasan...)



Dulu semasa zaman gembira ria, saya juga pernah main mercun das, mercun botol, mercun katak dan mercun ular. Kalau nak dramatik boleh main mercun ular, ianya slow je... Dulu masa kecil-kecil saya letak mercun katak dalam tin milo. Kuat sikit bunyinya. Sedap didengar telinga, he he he. Kalau tak caya cuba buat.



Namun saya lebih suka bermain bunga api sebab ia cantik dan kita boleh kawal. Bunga api pula ada dua jenis, satu tu guna besi halus, lepas main kena buang elok-elok sebab besi halus tu masih panas. Bila kita pegang kena hati-hati. Percikan bunga api jenis ni cantik dan cerah berseni berbanding dengan bunga api kertas yang membakar belerang yang dibalut. Yang kertas tu mengeluarkan asap. Mak saya selalu larang saya bermain bunga api jenis ni sebab asapnya boleh bawa kita ke asma.



Dulu banyak bunga api dan mercun dijual secara terbuka. Sekarang agak tertutup penjualannya. malah iada sesetengahnya dilarang. Dalam bulan puasanya terdapat banyak rampasan daripada penyeludupan bunga api dan mercun. Ada rampasan yang bernilai lebih RM400K. Besar juga jumlah tersebut.



Jan: Percikan bunga api dan mercun tak kekal...tetapi manusia tetap gembira menikmatinya...walau sekejap masa.

1 comment:

diana said...

mase kecik2 saye suke mercun papan..
mase tu tak de lagi mercun bola..
mercun bola yang buat orang ramai jadi OKU

.