"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, August 22, 2010

Ayah buat ayam golek...

Petang khamis lalu sebaik sahaja habis kelas, saya bergegas balik ke rumah ambik mak dan terus pecut ke Kuantan (65km sejam). Memang barang-barang dah saip dalam kereta, semua maknika ada, hatta tudung saji plastik sekalipun... Saya kena cepat sebab saya bawa kereta sangat `laju', takut berbuka tepi jalan...
Yang istimewanya ayah saya ada di Kuantan. Dia datang lebih awal. Hari kedua ayah buat ayam golek, ya semuanya ayah uruskan. Mak saya pening dalam bilik dan saya pula asyik mencabut rumput di laman, sambil mengenang nasib...
Ayah saya kata cara buat ayam golek senang je. Sediakan dapur arang dan arang, dan pengacau arang. Kalau tak ada pengacau arang, boleh guna alatan kebun, he he he.
Ayam golek ni dibakar di hadapan rumah. Baunya semerbak harum mewangi sepanjang lorong taman. Emak saya sibuk nak beri ayam tersebut kepada jiran-jiran. Saya pula membantah sebab saya rasa yang lebih, saya nak bawa balik ke Muadzam. Mak saya kata saya tak baik sebab kedekut...
Pun begitu mak saya beri juga ke jiran semasa saya asyik mencabut rumput...he he he.

Dapur arang rendah saja, oleh kerana takut terbakar dengan cepat. Batu jokong diletak tambah supaya taklah hangit ayam tersebut.
Selain tom yam, ayam golek menjadi kegemaran saya. Saya tak tahu pula perkataan `golek' tu apa kaitan dengan masakan ayam ni. Mungkin dulu ramai yang tergolek ketika masak masakan ini. Entahlah. Hanya tuhan yang tahu dengan tepat.


Semasa berbuka saya sangat gembira sekali. Hasilnya saya menambah nasi sebanyak 3 pinggang. Best juga makan ayam golek ni. Kuahnya pun best dan enak digaul bersama nasi.
Jan: Dapat juga merasa ayam golek yang ayah buat...

2 comments:

diana said...

saye rase
nama nye ayam golek sebab
lepas makan kita akan tergolek ke dinding..
kekenyangan..

sukiman said...

ada ke? he he he. tapi logik jugak...

atau masa zaman dulu mereka panggang lama, sambil tunggu jadi bosan,letih, malas terus mengantuk dan kesannya ramai yang jatuh tergolek tepi dapur?

.