Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, August 8, 2010

Kanser payu dara


Apakah kanser payudara?

Kanser payu dara seperti juga jenis kanser lain ia adalah akibat daripada sel-sel yang berkembang secara tidak normal. Bagi kanser payu dara ianya berpunca daripada sel-sel dalam tisu payu dara yang berkembang dalam keaadaan yang tidak terkawal (tidak normal atau luarbiasa).
Jika tidak di kesan dan dirawat secepat mungkin, kanser payu dara boleh merebak ke kelenjar limfa dan bahagian badan yang lain seperti tulang, paru-paru dan hati. Di Malaysia kanser ini paling tinggi dihidapai oleh kaum wanita dan paling tinggi membawa kepada kematian.
Apakah yang menyebabkan kanser payudara?

Penyebab sebenar kanser payudara tidak di ketahui. senang kata setiap kaum wanita berusia 20 tahun ke atas adalah berisiko menghidap kanser payu dara.

Daripada kajian dan penelitian oleh doktor-doktor pakar payu dara, mereka menyenaraikan beberapa faktor yang mungkin menambahkan risiko kaum wanita menghidap kanser payu dara:

1. Usia meningkat
2. Mempunyai ahli keluarga yang menghidap kanser payudara.
3. Telah mendapat kanser pada satu payudara.
4. Mula datang haid awal (sebelum umur 12 tahun) atau
5. Putus haid lewat (selepas umur 50 tahun)
6. Tidak pernah melahirkan anak atau
7. Melahirkan anak pertama pada umur melebihi 30 tahun.
8. Mengambil jenis makanan yang mengandungi banyak lemak haiwan.








Bilakan anda mula mengetahui mengenai kanser payu dara?




Jan: Semasa saya di tingkatan enam iaitu semasa cikgu Pengejian Am saya membincangkan penyakit yang ada pada wanita (kita kena buat karangan laras sains). Cikgu saya beritahu perempuan merokok yang tidak beranak atau beranak tetapi tidak menyusukan anaknya berisiko tinggi mendapat kanser payu dara. Walaupun cikgu saya bukannya doktor saya percaya cakap cikgu saya.
Sekarang bila saya dewasa, melalui pembacaan saya semakin sedar dan tahu akan kanser payu dara yang amat berbahaya ini. Saya berharap kita semua dijauhi daripada penyakit ini.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home