"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 26, 2010

Baju raya mak...

Posting ni hal baju raya mak. Semasa di Kuantan sebaik sahaja mak dapat duit pencen mak ajak saya ke bandar beli baju raya. Saya ikut sahaja kemahuan emak sebab saya pun cadang nak ke bandar beli set Safi Rania Gold.

Semasa proses pembelian, saya jadi pengkritik fesyen, sambil tak pasal-pasal menempelak jurujual sebab jual baju untuk orang muda-muda je. Mak saya nak beli yang ada sulang dan bermanik. Kebanyakan baju memang bersulang dan bermanik tetapi over sangat. Saya beritahu jurujual baju yang mereka jual macam baju angkasawan nak naik ke bulan, he he he. Jurujual tu diam je.






Inilah baju yang di beli... (nampak sarat sikit)



Selepas cocoh duit kat Giant, mak terus pilih pakaian. Lama juga kami memilihnya sebab semua pakaian nampak untuk orang muda je. Macamlah orang tua tak nak beraya (pada hal orang tualah yang ada banyak duit).



Saya tolong mak saya pilih baju ni sebab dengan umurnya yang mencecah 65 tahun kena ambik warna suam-suam kuku je, dan sulangmang bermanik tak boleh berserabut sangat. Nanti nampak bertambah usia berganda-ganda punca kuasa dua.


Baju kedua yang dibeli bila pakai nampak kurus


Akhirnya mak beli 2 helai, siap saya suruh mak saya pakai untuk lihat hasilnya. Lepas itu saya dan jurujual siap komen. He he he.



Susahkan bila kita berusia kena pilih dengan lebih berhati-hati. Tekoh muda molek belaka sarung (semasa usia muda nampak sesuai je pakai apa-apa pun fesyen pakaian)... Buat apa nampak kena je, he he he.



Sulamang maniknya kalu upah mahal juga



Yang ni nampak moden sikit tapi ringkas


Yang pasti mak saya gembira sebab dia dapat beraya juga tahun ni. Sebelum ni ada kakak saya beri kain pasang untuk dibuat baju raya tetapi kedai dah tolak sebab lewat. Sebab itulah kena cari yang dah sedia buat.



Jan: Belum beli baju raya...



1 comment:

diana said...

saye pun beli je baru raya..
malas nak tempah2..
serik sebab tukang jahit ni ade yang
kita cakap lain dia buat lain..

.