Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 16, 2010

Orang kita: Lauk basi...

Daripada cerita kawan saya, saya ambil kesimpulan memang ada orang kita berperangai buruk di bulan Ramadhan. Kalau berperangai buruk melibatkan dirinya sahaja tak apalah, ini melibatkan orang lain...
Cuba bayangkan lauk-pauk yang kita beli itu basi. Kita pula menyedarinya setelah berbuka. tentulah menjadi kesusahan bagi kita dan pembuka puasa yang lain (yang juga membelinya). Kita pun boleh faham bagaimana lauk-pauk boleh basi, proses penyediaannya kena tertib dan mengikut masa. Kesian pada pembeli yang membelinya.
Memang satu rahmat besar pada bulan ramadhan terdapatnya bertaburan bazar ramadhan dengan pelbagai jenis lauk dan kueh-muih. Bolehlah kita ubah selera atau kalau tak sempat masak kita membelinya. Ini memang kita tak nak nafi...
Namun kadang-kadang saya tertanya juga adakah makanan itu semua bersih? Kawan saya beritahu ramai yang menjadi bidang terjun buka gerai makanan. Mungkin itu adalah antara puncanya. Jangan terperanjat saya diberitahu ada yang sakit perut bila makan cendol yang dibeli...kesiannya.
Hari ini saya temankan seorang kawan ke bazar ramadhan. Saya dapati harga makanan juga mahal, kueh ada yang RM1 2 keping je sedangkan masa bulan tak puasa RM1 dapat 3 atau 4 keping. Dan tadi saya lihat satey ada yang harganya RM0.60 satu! Saya pernah beli RM0.40 sahaja masa bulan tak ramadhan.
Dan ada papan tanda iklan tulis. Ayam panggang seekor RM20, sebelah RM11. Mahal kan?, kalau ayam besar tak apalah...
Saya rasa orang kita suka mengambil kesempatan atas bulan ramadhan yang sepatutnya kita menjadi lebih pemurah. Tidak semestinya bila berniaga kita tidak boleh jadi pemurah... Entahlah saya pun tidak faham. Saya tak kisah sangat kalau makanan sedikit mahal tetapi bila kita beli sayur RM5 dapat sejemput je, tentulah kita tergaman macam dengar cerita ustad kena tangkap basah di bulan ramadhan...(mata dibulatkan, mulut nganga sedikit...)
Memang banyak rezeki tersalur daripada perniagaan tetapi dalam berniaga mestilah amanah dan jangan nampak untung sahaja. Buat makanan (walaupun jual) banyak pahalanya, apatah lagi dimakan oleh orang yang nak buka puasa, tok gitu?.
Orang kata kita kena berhat-hati dengan apa yang kita makan sebab `you are what you eat gitu...'
Jan: setiap kali ingin menyuap makanan, hati ini mengingatinya... Aku meratapinya sehingga akhir nafas...ini...



2 comments:

wawadave said...

up till now, i baru skali p psr ramadhan (param). dulu pnah once bli nsi kerabu jadi cirit birit.. smpai skrg.. cume beli nasi yg nmpk panas kuar dari periuk je kalau teringin. sigh....

Jankaulu said...

ya, kena berhati-hati... selamat berbuka wawadave...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home