"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 6, 2009

DPL: Daripada jauh sahaja...

1. Suasana berkerja di institusi pengajian tinggi banyak mengheret saya mengimbau kenangan lalu di mana saya salah seorang mahasiswanya.
2. Sebagai seorang pensyarah, apabila ada rehasal majlis atau projek di auditorium universiti, saya akan cuba hadirkan diri walaupun tidak terlibat dengan projek tersebut. Saya turun untuk`tunjuk muka'.
3. Apatah lagi jika projek tersebut kawan baik yang kendalikannya, datang untuk beri sokongan moral, student juga berbesar hati dengan kehadiran pensyarah.
4. Terbaru saya dan Adnan turun melihat persiapan untuk majlis PUNB, kami tidaklah pergi sebagai seekor merak yang mempamirkan keistimewaan, kami pergi sebagai katak yang senyap sahaja...tak nak menarik perhatian sesiapa.
5. Saya duduk di belakang dengan Adnan. Dapatlah saya lihat suasana yang macam-macam di bawahnya.
6. Ramai pelajar yang terlibat, ada yang hanya tukang bawak bunga manggar sahaja (tetapi kelihatan sangat bahagia), ada yang ke hulu ke hilir gengam wokie talkie (maklumlah kat rumah tak ada), ada yang praktis main gamelan dan ada jugak bercouple sampai tak hirau orang sekeliling, biasalah.
7. Ada yang terpaksa berlakun jadi TNC dan Dekan, duduk bergaya atas pentas di kerusi.
8. Pengacara pulak tak habis-habis membaca pantun dan seloka agar majlis ceria taklah macam acara pengkebumian nanti...
9. Ada juga yang duduk di kerusi belakang saja sambil memerhatikan kawan-kawan mereka menguruskan projek. Mereka ini datang biasanya kerana satu desakan yang kuat. Kalau tak, tak datang punya. Baik tidur di asrama.
10. Mungkin ada di antaranya datang sebab `suka' kat seseorang. Dapat lihat daripada jauh pun tak apa, balik asrama peluk bantal. Ya lah kan kita ni sapa..., taklah secantik/sehandsome mana.
11. Zaman saya, orang yang jadi MPP di UM ni laku. Kalau lelaki ramai perempuan dan lelaki minat, dan kalau perempuan, ramai yang lelaki minat.
12. Malu nak cerita tetapi apa yang pelajar buat saya sudah laluinya saya dah rasainya. Saya dulu datang kerana saya suka lihat seseorang, dia taklah cantik mana C+ je, gigi tak tersusun, free hair. Tetapi dia mengambil berat tentang saya. Setiap kali jumpa dia akan tanya `Kamu dah makan?, dia tak tanya apa khabar?. Dia orang Sabah.
13. Dan macam biasa saya tak lahirkan perasaan saya, saya pendam dan peram je. Lagipun masa tu ada pelajar sefakulti yang sedang giat nak ejas saya, cerita ni saya tau daripada kawan baik saya Zuki.
14. Saya tak mahulah dia nampak saya dengan mana-mana perempuan sebab saya tak mahu hatinya sedih sebab saya tahu bagaimana sedih hati kita bila lihat orang yang kita suka bersama orang lain, kan...
15. Banyak terlintas difikiran saya apabila setiap kali melihat raptai atau projek.
16.Tentu yang duduk di belakang sambil lihat-lihat dari jauh itu ada maknanya, he he he. Saya teringat kisah saya semasa di UM dulu. He he he.
Jan: Di mana-mana kawan ku berada, berkeluarga, kawin tapi tak dapat anak ke atau bercerai berai, atau terusan bersolo. Kuharapkan kalian bahagia selalu.

No comments:

.