"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, August 26, 2009

Songkok







Kalau pemuda santun berbaju Melayu dan berkain songket kenalah bersongkok pulak. Ewah-ewah bergayanya orang Melayu. Cantik mata memandang bila bersongkok, menambah segak.
Ramai juga orang Malaysia suka pakai songkok, tetapi songkok bukan sahaja dipakai orang Melayu di Malaysia ia juga dipakai di Indonesia, Singapura, Brunai, Filipina dan juga Thailand. Ia dah seolah adat pemakaian rasmi di kawasan Nusantara Melayu ini.

Songkok ni ada banyak jenis. Ada yang tinggi dan ada yang lepeh je. Ada yang keras dan ada yang lembut. Ada yang besar dan ada yang kecil. Kalau kepala bersaiz besar kenalah cari yang berpadanan. Ada saiznya. Kain buatan biasanya baldu.



Dari segi warna biasanya pilihan adalah warna hitam atau biru gelap. Dulu Sudirman suka pakai songkok warna ikut baju Melayu yang dipakainya. Tapi rata-rata orang kita pakai warna hitam, kalau nak sangat kelainan ada yang pakai biru gelap.



Nampak sangat tak bersalah bila adik ni pakai songkok, rasa nak beri duit raya je kan?


Songkok ini kira jenis topi jugak, boleh jadikannya sebagai penambah gaya dan adat kepada orang Melayu.
Pada hari raya ramai orang pakai songkok bersama baju Melayunya. Selain itu jika ke masjid, selain kupiah ramai juga yang pakai songkok. Orang juga pakai songkok bila nak gi jenguk orang yang meninggal. Tapi kalau nak gi lawat orang mati kenalah yang biasa-biasa sahaja jangan dililit pulak dengan reben yang cantik atau bungakannya... kan.



Kalau kita beli songkok biasanya dapat bekas songkok supaya dapat disimpan dengan elok. Saya selalu jugak beli songkok dan lepas tu hilang begitu sahaja dengan bekas-bekasnya sekali. Hairan kan. Mungkin saya jarang pakai kot atau memang saya tak minat?



Ni gambar raya tahun lepas, kakak saya dan suaminya sibuk menyiapkan baju Melayu dan songkok anak-anak mereka untuk sesi bergambar luar rumah.
Kesimpulannya, songkok boleh juga dikatakan satu pakaian budaya. Kalau nak pakai tanjak di kepala nampak over pulak, lainlah kalau majlis kita nak kawin. Pemakaian songkok ini melambangkan kita juga merupakan satu bangsa yang ada tertib terninya, bukan bangsa yang bersembrono. Kita ada tamadum dan warisan jejak budayanya.
...sekian



Jan: Tahun lepas raya pakai kepiah je...

No comments:

.