"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, August 23, 2009

Peperangan dalam diri kita...

Yang paling depan tu hero... (nampak gigi)

Hari pertama saya habiskan masa menunggu berbuka puasa dengan menonton DVD cerita Starship Troopers. Dalam satu DVD ada tiga cerita Starship Troopers 1, 2 dan 3. Cerita ni mengenai tentera yang melawan serangga yang jahat.

Starship Troopers 1

Bagi saya ceritanya menarik sebab ada juga unsur lain yang cuba diselitkan, bukannya mengenai peperangan dengan serangga sahaja tetapi peperangan yang berlaku dalam diri watak. Selagi bernama manusia, kita sebenarnya berperang dengan diri sendiri. Dan peperangan itu tidak kecil sifatnya.


Ini la antara `bug'nya...tapi ada yang lebih besar dan pelik.

Serangga itu ada berbagai jenis dan ganas. Serangga itu juga cerdik macam manusia. Entah-entah lebih cerdik lagi, he he he.

Boleh layan cerita ni cuma ada juga unsur-unsur seks yang agak ketara seperti masa mereka mandi beramai-ramai (tentera tersebut), pakai mandi bogel bercampur perempuan lelaki, mereka bercakap pasal kerja sambil buat-buat selamba. Saya terus `cepatkan' adengan, apa kata mak saya nanti kalau dia tiba-tiba ke ruang tamu? Lagi pun kena lah hormat bulan ramadhan....

Emak saya sebenarnya ada di dapur sibuk memasak ayam goreng pedas dan sayur lemak. Mak saya juga beritahu dia nak buat pengat pisang untuk basuh mulut nanti. Malam semalam saya dah rebus 8 telur masin dan masukkan ke dalam peti ais. Telur masin penting sebagai pembuka selera, tetapi saya tak boleh makan banyak sangat.

Sambil duduk-duduk terlentang tu, saya ada sms kawan baik saya, bertanyakan khabar dia berbuka dengan apa dan dengan siapa? Dia beritahu dia akan berbuka sorang diri sahaja dan dia berterima kasih kepada saya kerana ingat akan dia. Dia beritahu mungkin keluarga dia sendiri tidak ambil tahu dia berbuka dengan sapa dan makan apa... saya terharu dan kesiankan dia. Saya beritahu jika emak saya tiada, saya pun pasti berbuka sorang diri. Dan kalau rumah dekat pasti saya ajak dia berbuka bersama.

Semasa waktu-waktu terakhir hendak berbuka tiba-tiba saya ingati orang-orang yang pernah saya sayangi dalam hidup saya. Mereka berbuka dengan sapa dan makan apa ya? Saya harap mereka bahagia dan berbuka dengan orang yang mereka sayangi sangat tu... saya tidak pandai mempamirkan kasih sayang saya, saya tidak pandai membuat seseorang itu sayangi saya untuk tempoh yang lama... (saya dah cuba terbaik)... sebab itu lah kot tiada seorang pun yang kekal bersama saya, nasib baiklah saya ada emak. Esok lusa entahlah.

Saya juga teringatkan kata-kata manis, sumpah akan setia... tetapi semuanya dusta untuk memujuk hati. Tetapi tidak mengapalah, tuhan ada...Dia melihat segalanya... Dia pasti melihat ada peperangan hebat dalam diri saya...Dia pasti kesiankan saya sangat-sangat.

Jan: Bolehkah seseorang itu capai bahagia atas keruntuhan hidup dan harapan orang lain? Dan kalau boleh, apakah jenis manusia tersebut? He he he.

No comments:

.