Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 6, 2009

Cara merebak vs cara kita mengurus panik

Mengikut Kementerian Kesihatan, virus ini merebak merebat dengan cepa:.
• Influenza A (H1N1) virus berjangkit dari manusia kepada manusia melalui titisan cecair, (yang dikeluarkan semasa bercakap, batuk atau bersin).
Maka kalau nak bercakap pun kita kena jauhkan diri daripada kawan kita. Kalau batuk atau bersin kita lagilah kena jauhkan diri.
• Mana-mana individu yang berhubung rapat (lebih kurang 1 meter) dengan individu yang mengalami gejala selesema (demam, bersin, batuk, hidung berair, menggigil, sakit sendi dan lain-lain adalah berisiko untuk mendapat jangkitan penyakit akibat dari titisan cecair.
Nampaknya senang sahaja ia merebak. Saya tertanya-tanya, katalah bila tempat kerja saya dibuka semula nanti dan pelajaran akan disambung semula, bagaimana jika virus itu masih menular, masih mengganas? Sedangkan tarikh penutupan telah tamat, adakah tempat kerja saya akan ditutup semula?
Saya juga tertanya-tanya jika pekerja bank yang kena, adakah bank akan ditutup? Parah nanti jika bank ditutup. Bagaimana dengan servis yang diberikan? Kalau ahli kabinet kena, kabinet akan ditutup ke?
Saya juga bimbang silibus tak abis lagi, jika tak habis memang final exam boleh dijalankan tetapi soalan tak kan terdaya nak cover semua topik atau chapter. Saya bukan mementingkan kerja saya, saya tahu nyawa lebih penting, tetapi kita harus ada makanisme menguruskan panik ni.
Entahlah, saya musykil adakah langkah penutupan ini adalah wajar? Bimbang pun ada kot bila buka nanti pelajar datang tetapi kali ini lebih ramai yang datang membawa selsema babi tu. Sapa tahu kan?
Saya rasa kita kena ada satu pengetahuan untuk mengurus panik ni. Kerajaanlah yang patut tahu jalan mana yang lebih selamat untuk diambil. Bukan apa, jika silap mengurus kepanikan ini menyebabkan ekonomi tak jalan....
Atau cara kerajaan handle yang menyebabkan panik ni? he he he
Jan: Setelah kau tiada...tiap saat ku hidup dalam kepanikkan.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home