"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, August 7, 2009

Bukan kisah cinta...

Saya tak katalah saya baik sangat, saya manusia biasa yang buat dosa kecil, sederhana dan dosa besar. Tapi memang saya menghindari daripada menjalankan hubungan yang tak pasti, saya tak mahu saya teruskan perjalanan tersebut jika hala tujunya samar berbalam.
(Malu sebenarnya nak cerita tetapi semoga boleh diambil pengajaran daripadanya. Tak nak ambil pun tak apa, he he he.)
Dalam kehidupan manusia ada masa-masanya mereka seolah terumbang sikit, maka pada masa inilah kita buat sesuatu yang bila kita fikirkan semula...baik tok soh buat.
Saya memang tak pandai mengorat, skill tu tak ada dalam diri saya. Saya malu bila melibatkan perasaan, saya tak selesa meluahkan perasaan. Saya kagum dengan kawan-kawan lain, mereka seolah tiada kemaluan bila mahu memikat perempuan. kalaulah saya boleh menjadi seperti mereka...
Peristiwa ni berlaku semasa saya bekerja di Pekan. Memang saya yang gatal mula-mula sms dia bertanya khabar dan kononnya nak berkenalan... tapi hubungan kami tak sampai ke tahap seterusnya kerana saya tak berani nak melangkah `setapak ke depan'.
``Encik Sukiman sms lah dia, dia cantik orangnya, macam saya, he he he.'' Tergedik-gedik pelajar saya di tepi meja. Saya pandang sekeliling, malu pulak takut Kamal nampak, apa pula katanya nanti. Kamal ada di sebelah di mejanya sedang mengira dengan khusuknya menggunakan kakileter. Kalau dia tengok apa pula katanya sebab saya selalu tidak bersetuju jika pensyarah bercinta dengan pelajarnya, entah.
Saya pandang muka pelajar saya dengan lebih teliti, memang cantik jugak budak ni dan pandai bergaya detik hati saya. Orang KL memang bergaya, cuma perangainya yang `berani' tu membuatkan saya tak selesa. Memang budak-budak sekarang keberanian dia tahap megamall.
``Nantilah kalau saya ada masa, saya sms dia''. Saya buat-buat sibuk menyusun kertas graf yang sememangnya dah tersusun. Saya sempat lagi berpaling sekeliling, saya tengok Intan dok syok mengunyah kuaci Cap Helang. Hari ni subang Intang besar sikit, gaya ethnik, kena dengan gaya rambutnya yang mengurai kerinting.
``Saya dah beritahu En Sukiman ni baik orangnya, rajin mengajar dan ambil berat pasal pelajar.'' Sambung pelajar saya tadi. Saya tau dia nak promosikan saya kepada emak saudaranya... Entahlah saya memang tak minta tetapi dah banyak kali juga dia pengaruh saya supaya berkenalan dengan mak saudaranya.
``Yang saya mengamuk dalam kelas tak cerita ke? he he he'' Sampuk saya sebab memang ada kalanya saya naik darah jugak dengan pelajar ni kenakalan dan kesungguhan tak dapat saya bezakan. Ada ke suatu masa tu saya tanya sapa Profesor diraja yang menyumbangkan pembangunan ekonomi di Malaysia, mereka pakat jawab ramai-ramai `Nik Aziz...!
Malam tu saya tergolek atas tilam, layan CD. Ustad Ahmad berada di dalam biliknya, sembahyang sunat kot. Din pergi kolej, Lokman pula sedang serius main play stationnya.
Dalam dok sorang tu, tangan saya gatal terus metaip ``Asalamualaikum, dah makan ke belum?'' Saya Sukiman lecturer yang anak saudara u bagi nombor u kat i ''. Saya tak tahu nak mula macam mana, terkadang guna `i' terkadang guna `saya' sebagai kata ganti diri pertama. Maklumlah tak biasa ngorat-ngorat ni, he he he. Malu pulak rasa.
Saya juga tak tahu bagaimana saya berani memulakannya. Saya terasa hina dan jahil pulak sebab guna title `lecturer'' untuk urusan pengoratan. Sebab saya fikir kalau saya perempuan pun saya tergoda bila dengar title `lecturer', mungkin tersyok terus 45%. Tetapi bagus juga untuk suatu permulaan kan?
Katanya dia dah tengok gambar saya yang dipukul bersama pelajar-pelajar. Dia kata saya `good looking'! Saya tak nak nafi sebab ramai jugak yang kata perkara yang sama kepada saya (perasan pulak, he he he). Dan saya memang ada syak sekejap yang dia nak berkenalan dengan saya sebab saya ada rupa dan seorang pensyarah. Kalau saya bukan pensyarah dan muka ala kadar sahaja bagaimana? Tentu dia tak rela beri nombor hp dia kan?

Hampir tiga bulan jugak saya bersms dengan dia, biasanya malam-malam tetapi taklah kerap sangat. Dan kebanyakannya dialah yang sms saya dulu. Kami pernah jugak bercakap mesra sehinggalah suatu malam dia ajak saya berjumpa di Putra Jaya!...
Saya memang nak tengok rupa dia depan mata., suaranya halus dan merdu di telinga ala-ala menggoda. Saya mahu tengok orangnya secara langsung. Saya pernah tengok gambar dia yang anak saudara dia tunjukan, boleh tahan orangnya, saya beri B+. Putih dan kecil molek macam pelajar saya juga.

Saya hajat di hati nak beritahu Lokman saya nak ke Putra Jaya... tetapi jeng-jeng jeng...
Jan: bersambung....

No comments:

.