"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, August 19, 2009

Kotak dan jalur, dan almari...

Semasa bekerja di Kolej Shahputra, saya suka berbaju petak. Entah kenapa saya tidak pasti tetapi bagi saya ianya menarik. Kalau pergi The Store saya selalu kelebek baju petak. Banyak corak yang garang tetapi saya pilih yang biasa sahaja. Ianya ok selagi tidak keterlaluan atau terlebih.

Ramai kawan saya pakai baju lengan panjang dan warna plain sahaja semasa mereka bekerja. Semasa saya menjadi guru, ramai yang pilih warna macam itu, tak kanlah nak pakai yang bercorak atau terlalu berfesyen kan. Kalau nak sangat baik jadi artis, jangan jadi cikgu.
Saya suka berlengan pendek pada masa tu dan tanpa tai, he he he. Sebenarnya nampak kartun kan kalau pakai baju berpetak lengan pendek lepas tu pakai tai, he he he. Apa-apa pun itu pendapat saya je... saya bukan pakar fesyen.


Antara koleksi baju petakku... Gambar bersama McZui dan Boboi...

Baju jalur...
Bila saya mula bekerja di tempat baru, saya suka berbaju jalur pula. Sekarang saya lihat banyak juga manusia yang pakai baju jalur halus. Maka saya tambahkan beberapa koleksi yang sedia ada. Entahlah saya pakai je, bukan nak ikut fesyen semasa. Nak ikut fesen semasa saya tak reti. Mungkin sekarang di Paris orang dah tak pakai jalur halus, mungkin baju berbunga pula!.

Antara koleksi baju jalurku...
Jalur-jalur tersebut bukanlah besar tetapi halus sahaja, kebanyakan koleksi musim luruh ni (konon musim luruh ...he he he) saya pakai bergilir setiap satu bagi satu minggu. Kira minggu depan himpunan baju jalur, minggu selepasnya himpunan baju kotak dan sebagainya. Tetapi yang selalu saya suka pakai ialah baju lengang pendek warna unggu...

Sekarang saya sedikit menjaga penampilan kerana mungkin dah bertambah usia. Masa muda pakai tai sahaja tanpa seurat benang pun menarik tetapi masa tua kena jaga la penampilan. Kalau pakai tai sahaja tanpa seorang benang, mungking orang sepak!
Tetapi kadang-kadang malas jugak, he he he 24 jam nak menyemart (smart/kemas) macam bintang filem.

Pasal pakai memakai pakaian ni saya rasa tak leh lawan kawan saya iaitu Lokman Hakim. Dia bukan sahaja pandai berpakaian mengikut tubuh dia, tetapi dia ada style... Malah tidak keterlaluan saya rasa dia tetap vouge kalau pakai apa sahaja jenis pakaian. Kalau saya berjalan (bersiar-siar) dengan dia pasti saya kenakan baju yang bergaya sedikit, takut nanti orang tengok bagai telur dengan gagak jadinya. Lagipun kalau saya selekeh bukan saya sahaja yang malu, Lokman juga malu kan, he he he.
Sebenarnya fesyen jugak ada pusingannya. Maksud saya ia mungkin muncul kembali. Baju jenis berpetak dulu pun ada jadi fesyen zaman 60an, begitu juga baju jalur. Tentang fesyen ni fesyen dunia pakaian lelakilah paling lembap nak berevolusi, entahlah mungkin orang lelaki tidak suka berlebihan sangat, he he he.

Almari...

Cita-cita saya nak tempah satu almari pakaian khas, saya nak susun elok-elok. Nak jaga elok-elok baju tersebut. Ya lah kan, harga baju dan seluar sangat mahal. Biasanya saya beli baju yang dioffer masa ada sale. Ada juga baju batik yang mahal yang saya dan Ja `terbeli' sebab kita orang kena pergi suatu majlis yang agak mega... Kalau ada almari yang ok, alangkah moleknya.

Sekarang saya masih ada simpan baju kerja semasa saya jadi guru sebelum saya bekerja di Kolej Shahputra, bayangkan baju tersebut dah berapa tahun dipakai... Kalau ada almari yang ditempah khas tentu semuanya lebih tersusun dan sedap mata memandang... alangkah moleknya...

Jan: Nak jugak tempah almari kasut, tapi kasut ada 3 pasang je....

7 comments:

Eja said...

nk tempah lemari baju pulak.. sofa fella design dh order lom...

jankaulu said...

insyallah nanti tersergam indah di ruang tamu. Doa2kanlah ya...he he he

jankaulu said...
This comment has been removed by the author.
jankaulu said...
This comment has been removed by the author.
wawadave said...

Suki, u dato harimau? bleh gang dgn nek nita..heheh.

jankaulu said...

he he he...

jankaulu said...

he he he...

.