"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, August 26, 2009

Kain Songket

Pemuda pemudi kalau berkain songket

Alangkah indah berseri bertambah cantik

Kain lah songket tenung Melayu

Mula asalnya dari Terengganu




oh abang yang manis

oh nona yang lawa

pakaian kain songket

pakaian budaya




Kain songket pakaian anak Melayu

tapi sayang tak boleh pakai selalu

kerana jemu mata memandang

tidak seperti batek basahan

berbagailah macam

boleh digayakan

setiaplah hari jikalau berjalan




Sungguh banyak dipakai masa hari raya

miskin kaya kecil besar tua muda

apalagi yang lelaki tua

bila berjalan dengan kaki tiga

tersenyum pula sambil ketawa

sayang sedikit giginya dua....






Cantik kan? Tenunan halus. Kalau orang malas macam kita ni, mau makan 18 purnama baru siap kan? he he he. Tenung ni kena berhati-hati tok leh cakdus.



Lagu raya nyanyian Puan Sri Saloma di atas bukan sembarangan lagu raya yang selalu kita dengar. Ianya mengenai kain songket yang dialunkan dengan muzik Melayu asli (mungkin unsur joget kot). Jauh benarlah mutu dan mesej yang nak disampaikan jika kita nak bandingkan dengan lagu hari raya zaman kini yang biasanya berkisarkan kepada makanan dan kemeriahan raya, bermaaf-maafan.


Yang bunga-bunga pun ada khas untuk Mat dan Minah Bunga...he he. Terkadang songket ni ada nama. Mungkin nama `bunga-bunga cinta' kot. Kalau ada duit saya nak tempah kain songket tajuk `Kasih tak sampai'...he he he




Kalau dilihat daripada lirik di atas saya tumpang bangga sebab asalnya dari Terengganu. Kain songket juga digambarkan tak boleh pakai selalu. Entah apa maksudnya tetapi memang kain songket biasanya dijadikan pakaian rasmi sahaja. Bukan boleh tiba-tiba nak pakai sahaja. Contohnya bila hari raya boleh dibuat samping.
Kain songket ni menambah seri dan memberi seri. Contohnya pemuda yang pakai samping kain songket benang emas dan perak akan nampak aura serinya walaupun muka macam ayam belanda je...tapi tetap akan nampak handsome dek aura songket tu. Entahlah betul ke tak. Just imagine jika saya pakai? Mesti handsome berganda kan? kan? (he he he, jangan marah gurau je...).


Lirik di atas jugak ceritakan pak cik tua yang bergigi dua pun nampak handsome dan bergaya bila berkain songket apatah lagi saya yang muda...(he he he, jangan marah sekali lagi ya...).


Pilihlah satu ke dua, (kalau ada duit...). Belilah satu untuk ditunjuk ke anak cucu nanti di kemudian hari...




Saya bercadang jugak nak beli sehelai kain songket yang bermutu tinggi. Namun harganya juga tinggi, he he he. Kalau boleh nak yang boleh dipadankan dengan pelbagai warna baju Melayu. Tetapi kalau nak yang eksklusif harga yang sangat tinggi.
Jadi mungkin saya sambar yang biasa-biasa sahaja. Kalau nak tahu lebih lanjut mengenai kain songket ni kita boleh rujuk sepintas lalu di "http://id.wikipedia.org/wiki/Songket". Tetapi tak banyak info yang ada di situ, mungkin kena cari buku yang ditulis pasal kain songket ni. Kita orang Melayu patut berbangga dengan pakaian budaya ini.


Saya minat yang ni... cantik macam anak raja kalau pakain nanti .




Teringat kain songket yang Ustad Ahmad beli. Dulu masa Ustad Ahmad nak kawin, beliau ada beli kain songket tenunang Pahang dengan Normad ( masa di Pekan dulu). Cantik sangat, harganya pun dah mahal....


Ya lah kan, kalau ada kain songket bolehlah cari awek ajak kawin. Contohnya bila jumpa awek kat mana-mana beritahu yang kita nak berkenalan dan terus ajak kawin sebab kita dah ada kain songket. Beritahu dia kita dah beli pun kain songket tersebut. He he he.


Jan: sedang menunggu seseorang hadiahkan sehelai songket mahal (tahun ni masuk dah 7 tahun menunggu...he he he)



3 comments:

Poppy Gusriharso said...

Hi... buat teman yang lagi pengen cuci mata tapi ga punya waktu, or yang lagi mau cari kado or hadiah buat orang tersayang...

Hmmmm... mampir duuuuuooonkkk ke www.ipopscollections.com

di sana kamu bakal dapetin BARANG BRANDED dengan Harga MURAH...

Ada tas Chanel, Louis Vuitton, Prada, Hermes, Gucci, Dior dll...

So, ga nyesel deh...

Rasakan sensasi belanja On line yang terasik jaman ini ;)

CU There..

Poppy

Anonymous said...

Cut along the cutting lines and be sure cut slowly and straight. You've got old plastic binders, You can use it for this specific purpose. Remember to recycle for your requirements, Marcy, A Miche Bag representative since August 2009, Supplementary, "By not having to transfer all the contents from one bag to the next, Miche Bags allow busy women to save cash and time and still be fashionable, By snapping on different shells in seconds to go with every outfit. Women in many cases can buy a new shell for their bags, And it is like getting a first rate bag! The baggage are (In addition) Works with traveling as the shells lay flat in a suitcase. Other apparel include purse charms, Storage compartments, And compatible handles and straps,Keeping all the right ingredients on hand assures a nutritious meal, Even on short observe. Make a list of used often items and attach it to your refrigerator door. Every holiday quick break, Check for items that you are currently running low on, And take a visit to the store to replace them.Medical companies use any kind of non woven bag made with a liner that when filled with a frozen ice pack can keep diabetic or other medicines cool on the patient's way home. They are used for advertising that particular brand of medicine and often have an advert laminated under clear plastic so the medicine can be reordered easily. These bags can be used for promotions, As valentines suprise bags, For shopping and to promote also,An additional wellknown remedy is the cucumber remedy. Although we usually find this hilarious in comedy stage shows, The cucumber actually has astringent properties that could constrict blood tissue become entangled. Cool and soothing to touch, Cucumbers work as well the teaspoons in solving this problem.[url=http://www.hotdvdcollect.com/hd-tv-series-sherlock-season-1-p-480.html]Sherlock cast[/url] CKP Concept Knowledge finalizing ) Is a international manufacturer and marketer of technologydriven solutions for retail security, Marking, And retailing. Checkpoint is the leading provider of rf (Radio wave)Based shrink management ways to the global retail industry, Including over half of the top 200 largest global retailers. Along with its shrink management capabilities, Checkpoint's endtoend supply chain technology helps apparel and consumer product firms and retailers brand, Track and secure goods internationally.[url=http://www.dvdlifetime.com/lost-seasons-16-dvd-p-57.html]Lost spoilers[/url] Firstly you need to do before hiring a particular moving and packing company is to gather information about certain wellacclaimed service providers in your region. Confer with your friends, Family and friends, Coworkers for their recommendations regarding picking a movers and packers. You can also resort to the Internet for getting regarding the reliable movers and packers in your locality,Saddlebag support systems have many benefits for all the people who already have the leather saddle bags and also for individuals who're about to buy them. People who already have bought saddle bags don't need to bother about replacing the same or don't do the bag getting shrunk or losing its shape. Because saddlebag rescue system can restore its original shape, As it incorporates patented inserts as shapers and stiffener supports.All over the world, They land on beach streets, Get trapped on shrubs and provides a general hazard for wildlife. Moreover, When left to degrade in the the sun, Polyethylene bags take through 1,000 years to fully come apart [Supplier: Western Green Bag]. When they end up in landfills, They may not ever break down because sunlight is usually absent during a pile filled with several tons of trash,

Ashoka Packer said...

Whats up! I just would like to give an enormous thumbs up for the nice information you’ve gotten here on this post. This is the kind of information I am looking for.Thanks.packers and movers bangalore

.