"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, August 20, 2009

Kata hati pertama...

Apabila sesuatu musibah/kepayahan berlaku. Manusia tidak secara automatik menyerapnya dengan rasional. Hati kita akan menjadi tidak menentu, geram dan marah apatah lagi jika kita dalam keadaan keletihan, atau musibah itu akibat perbuatan orang. Bukan kita yang gatal mencarinya sendiri.

Ada orang kata kalau ikut hati mati, ikut rasa binasa... Kata hati pertama biasanya tidak rasional, tidak betul dan salah. Kata hati pertama biasanya kecenderungan untuk menjadi salah sebab kita tidak gunakan fikiran.
Kata hati pertama i

Dulu semasa saya menuntut di Falkuti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya, saya ada seorang kawan yang selalu suka menurut kata hati. Kawan saya tu pernah berkata kalau ikutkan hati dia nak berhenti saja belajar dan balik kampung kahwin. Dia merungut sebab payah sangat dia nak faham satu-satu subjek terutama yang melibatkan keluk dan graf.

Saya beritahu dia janganlah berhenti dulu biar result yang tentukan kita layak ke tak layak sambung belajar penggal depan. Lagi pun belum tentu bila berhenti dan balik kampung ada orang nak. Ada ke orang nak ke awak? Tambah saya lagi?. He he he.

Bayangkan kalau dia turutkan hati iaitu berhenti belajar. Tentu keluarganya malu sebab semasa hendak masuk universiti keluarganya dah canang satu kampung (juga kampung berdekatan) atas kejayaan anaknya. Siap pulak buat kenduri dan terkumpul beratus ringgit akibat konsep `hulur-menghulur' orang kampung. Ala kalau sorang hulur RM5 pun dah beratus terkumpul kan?...

Dan saya rasa dia bukan senang jugak nak kahwin, dia bukan bintang filem, suara sumbang dan jenis payah nak bergaul dengan orang. Payah sikit nak marketkan diri. Lagipun...dia...he he he Payah saya nak cerita ni, tetapi baiklah dia tambahkan semangat dan pulihkan diri, terus belajar.
Kata hati pertama ii

Kawan baik saya ada beritahu yang kakaknya kata kalau ikutkan hati dia tak nak bukak kan pintu kepada suaminya yang hanya balik seminggu sekali sejak kahwin dua ni. Kawan saya kata kakaknya selalu merungut suaminya tidak adil, itu-ini. Kawan saya tu sayangkan kakaknya sebab kakaknyalah yang beri duit belanja masa menuntut di universiti dulu....

Saya beritahu langkah turutkan hati tersebut (tutup pintu rumah dan tak buka-buka) mungkin membuatkan suaminya tak balik terus dan duduk melepak bahagia ria di rumah isteri muda. Dan akhirnya kakak dia juga yang rugi, dah la `tanaman' tak bersiram, kan `gersang' nanti... he he he.
Kata hati pertama iii

Kalau ikutkan hati
memang saya nak tembak je tv saya yang bukan LCD tu sebab sedang syok tengok tv, ada pulak iklan yang muncul 8 kali! Cerita sikit masuk iklan pulak. Cerita sikit masuk iklan pulak!. Dahlah masa tengok tv tak ada banyak.

Tapi saya tak ada senapang (kalau ada pun saya tak pandai menembak). Dulu je saya pernah menembak burung guna senapang jiran sebelah rumah. Tu pun terasa nak tercabut bahu.

Dan katalah kalau saya pandai menembak dan ada senapang. Kalau tv tu hancur kena tembak, saya nak tengok Tv di mana? Tak kan lah saya nak menumpang tengok TV rumah Ja, apa kata bininya nanti? He he he.

Teruk juga dunia ni jika setiap manusia turutkan kata hati pertama mereka kan? Tentu haru biru dan huru-hara jadinya. Tulah saya fikirkan saya mahu belajar. Saya mahu belajar tidak mahu turutkan kata hati pertama saya...

Jan: Selalu juga tututkan kata hati pertama dan...kemudiannya menyesal... Sapa yang sempurna kan?

1 comment:

Isy Aman said...

Sya dh mula jatuh hati dengan gaya penulisan awak ni...utk makluman sya juga berasal dr kelate, peng chepa, tmn uda murni...sya dan suami bru je berpisah angkara org ketiga...apepun nampaknya i will be ur new blog admirer, all the best in ur writing!

.