"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, March 5, 2009

Pra persekolahan...




Semalam adik yang tinggal di Ulu Yam Selangor sms, dia beritahu Sarah deman. Budak-budak kalau deman kesian kita tengok/menengoknya kan. Walaupun bukan anak hasilan sendiri tetapi risau jugak.

Namun penulisan kali ini bukan pasal deman atau anak saudara yang deman. Ia berkaitan dengan pendidikan di pra sekolah. Rasanya dah disentuh topik ini bulan lalu. Bak kata Lokman zaman riang kanak-kanaklah zaman penerimaan input galak berlaku. Katanya: `mengikut kajian pakar, 85% sikap manusia tu terbentuk seawal usia 4-5 tahun.... Lagi 10% sehingga umur 7tahun. Baki lg 5% adalah di antara 7 tahun hingga kita mati..'
Sebab tulah kita yang ada anak ni (anak saudara pun boleh diambil kira kot) mesti menunjukkan dan menyediakan contoh atau peluang yang terbaik di peringkat kecil. Pembentukan sikap yang positif bermula daripada kecil.
Hentikanlah daripada selalu berfikir `Ah budak kecil mereka tahu apa...'. Jangan sesekali kita fikir begitu sebab mereka menerima input di depan mereka secara senyap dan halus tanpa kita sedarinya. Mereka mudah menyerap perangai kita atau apa-apa yang ada di persekitarannya dengan cepat tapi senyap.
Contohnya (pulak dah). Jika kita tidak menanam sikap makan molek di meja makan daripada kecil, bila mereka besar begitulah pembawaannya. Tetapi jika kita sebagai ibubapa tidak menunjukkan tata cara makan yang betul di meja makan, maka di mana pulak anak-anak nak serap ilmu seperti itu? Nak harapkan sekolah? kerajaan? parti pembangkang? media masa?
Contoh 2. Saya pernah pergi ke rumah kawan kepada kawan baik saya. Anaknya yang umur 3 tahun menyebut perkataan `buri...', beberapa kali depan saya (masa tu tu tiba-tiba je dia datang ke tengah ruang tamu dan ambik pisang di tangan saya!). Dia menyebutnya beberapa kali sambil tersengeh dan begitu selesa sekali seperti menyebut anggota lain seperti tangan atau kepala.
Terkejut beruang saya, hampir terkeluar keropok gotel dalam mulut saya. Hampir tersembur. Kawan saya yang membawa saya ke rumah kawannya itu memandang ke arah saya. Saya memandang ke arah dia... kami panic sekejap. Semasa balik di dalam perjalanan dalam kereta kawan saya bertanya `agaknya anaknya dengar dari mana ya?... Saya jawab `Dari jiran sebelah kot, he he he' Saya jawab nada bergurau. Tapi kawan saya tak gelak.
Kita kembali kepada cerita Sarah sekejap ya. Sarah ni nakal dan degil sedikit berbanding dendan kakaknya Aisyah. Semenjak dia kena basuh pinggan di sekolah tadika memang dia tak mahu ke sekolah tadika lagi. Bila adik perempuan saya beritahu Sarah malas ke tadika. saya susah hati juga, saya rasa nak heret dia masuk pagar sekolah tu. Saya risau sebab pendedahan awal mestilah dibuat kerana dunia hari ini memerlukan pendedahan yang lebih daripada peringkat awal. Kalau tak jadi macam saya ni, jumud pemikiran dan lambat pikat.
Namun selepas beberapa minggu kemudian saya gembira sebab Sarah kembali ke tadika, itu pun pengasuhnya kena tunggu daripada pagi hingga tengahari...huh. Namun tak apalah tak kan adik saya nak tunggu pulak sebab dia kenalah gi cari rezeki...

Teringak lagi minggu lepas jumpa Ustad Madi (masa dia nak cari air kelapa, dia nak minum kerana tak berapa sihat katanya). Ustad beritahu ada kesan ke atas anak-anak kalu kita tidak cukup komitmen dan buat yang terbaik. Tidak cukup komitmen terhadap anak boleh menimbulkan kesan yang berpanjangan terutama pembentukan sikap antara hubungan anak dan kita (sama ada ibu atau bapa). Sebab itulah dia sebolehnya tidak membawa kerja pejabat ke rumah katanya.

Jan: kononnya sampai sekarang saya jadi pemalu sebab tak ada pendedahan awal masa di tadika...(nak jugak...)

No comments:

.