"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, September 7, 2012

RM2.6b sebulan

Rakyat Malaysia mewah! Dan tidak bersyukur kata kawan saya. Saya diam jea sebab saya rasa malas dah nak bercakap pasal perangai rakyat Malaysia yang ada tak panda-pandai bersyukur. Dan tak pandai parking kereta kat tempat sepatutnya.

Lagipun fikiran saya sekarang ni melayang jauh ke luar negera... Saya mula fikir nak berhijrah.

Rakyat Malaysia belanja RM2.6 biliong sebulang tu atas telefon bimbit. Dan katanya jumlah telefong bimbit lebih banyak dari jumlah bilangan penduduknya. Kalah nisbah negara Amerika dan Jepun. 

Ya betul. Kawan saya ada yang memiliki 3 buah telefong bimbik dan 5 nombor yang berbeza. Saya tak reka cerita, ini kejadian benar berlaku. Sukar saya nak hubunginya...

Apa yang nak dihairankan, pengemis di Malaysia pun hisap rokok! Haa...belanja macam bukan pengemis. Kerani belanja macam bukan kerani, cikgu belanja macam bukan cikgu, doktor belanja bukan macam doktor, menteri belanja bukan macam menteri. Haaa. Mereka belanja tak ikut kadaran badan. Boros.

Dan separuh daripada mereka berpendapatan bawah RM1,000 sebulan.

Jan: saya rasa nak pengsan di luar negara.

1 comment:

Nong Andy said...

ah.. terasa kena tampar pula. pedas sungguh cili itu.. hehehe

.