"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, September 11, 2012

Persediaan saya pabila `time marking paper'

Dalam dunia seorang penyanyi, memegang micropong adalah antara tugas hakikinya. Dalam dunia pekerjaan saya pula, menanda kertas jawapan adalah antara kerja hakikinya. Menanda kertas penting sebab kita dipertanggungjawabkan untuk menilai pencapaian dan penat lelah pelajar kita. Semasa menjalankan tugas ini, kita perlukan ketenangan dan kegigihan. Antara sebabnya mungkin kita kena tanda bagi 7 section, melibatkan ratusan pelajar. 



Kertas pelajar boleh ditanda di bilik (di bangunan tempat kita kerja) atau kita  bawak balik dan menandanya di rumah. Saya memilih menandanya di rumah kerana di rumah sunyi dan selesa, tak ada anak bini yang nak mengacau. Menanda di bilik kerja kat pejabat, pelajar asyik ketuk pintu. Bawa hadiah dan sebagainya.

Biasanya saya menanda kertas, saya berpakaian seringkas mungkin. Ringkas dan longgar. Rasa bebas dan asli.


Saya menanda kertas di ruang tamu bukannya di bilik bacaan saya. Meja di ruang tamu lebih besar dan senang saya nak letak serba maknika barang yang diperlukan bila menanda. 


Pen mesti ada, pen warna merah untuk menanda. Sejak bila manusia kena menanda dengan pen warna merah dan siapa yang suruh/paksa guna pen warna merah ini masih menjadi misteri sehingga ke hari ini. Tapi saya ikut jea. Kadang-kadang saya tanda juga dengan pen pink, he he he.


Dalam proses menanda, saya dengar lagu Kak Pah, lagunya jadikan jiwa saya syahdu dan tenang. Kalau lagu penyanyi lain jiwa jadi tak tenang. Tapi seorang kawan saya beritahu baik dengar alunan surah-surah kalau menanda...haaa. Sebenarnya saya pasang bila nak rehat sahaja, semasa menanda saya kena sunyi sikit sebab nak tumpu sepenuhnya. 100%. Sebab kadang-kadang jawapan pelajar membuatkan kita rasa nak isi borang. Borang Hospital Tanjung Rambutan.

Kadang-kadang ada surat `belas simpati' di tulis dalam kertas jawapan. Biasanya pasal nak markah lebih sebab emak sakit, diri sendiri sakit. Hidup tak bermaya dan lain-lain. He he he. 


Kelihatan juga kotak rokok kawan saya yang tertinggal di rumah saya. Saya pau dua tiga batang. Namun sekarang saya cuba kurangkan rokok. Demi kesihatan dan kemulusan kulit saya.

Menanda ni kadang-kadang tertekan juga kerana ada tulisan pelajar macam doktor. Doktor jiwa kot. Saya bukanlah mahu tulisan cantik tetapi biarlah boleh dibaca, senang dibaca. Kadang-kadang saya kena tunjuk/tanya kawan saya apa perkataan/huruf yang ditulis. Bila kita dah kenal akan ragam bentuk tulisannya, barulah senang kita menanda kertas. Tapi tetap makan masa jugak.


Bedak sejuk juga diperlukan dalam proses menanda supaya muka sejuk. Bila muka sejuk lantas jiwa sejuk bila menanda. Barulah nyaman nak menanda. Jika jiwa panas, teruklah markah pelajar haa... Bila dah kering bedak sejuk, bubuh semula, Haa... Bila kering-bubuh semula sehinggalah muka jadi kecut dan sejuk. 

Saya menanda apabila selepas tengok berita. Bila segmen sukan terus saya ke meja bersiap menanda. Bukan saya tak suka sukan, tapi bagi saya mutu sukan negara kita sama tinggi dengan anak saudara saya yang ambil PMR.He he he.

Menanda ni boleh membawa kita kepada pukul 3 pagi. Tapi taklah menanda secara berterusan... Kita kena berhenti sekejap rehat. Kita boleh buat air, merokok atau berlakon.


Dan jangan lupa air nescafee...barulah ngam. Sebenarnya mak saya marah minum air nescafe, katanya tak bagus. Saya minum sikit saja sebab nescafe menolong saya boleh berjaga segar sampai pagi.

Kadang-kadang bila boring menanda, saya bangun dan menyanyi. Tapi sebenarnya saya gerakan mulut sahaja sebab yang berbunyi adalah CD yang saya pasang. Dalam pada itu saya gayakan diri saya berada di tepi pantai atau mendayung dalam perahu di Venice.

Di Venice ni, katanya ambulan pun guna perahu...haaa


Bila menanda kertas kita kena berdidiplin sebab tarikh akhir telah diberi oleh ketua jabatan. Jangan kerana kertas kita tak siap lagi, segala tugas pengumpulan dan tugas orang lain tersekat. Sepanjang minggu menanda juga saya rasa berdebar.

Jan: Begitulah agaknya pensyarah saya rasa dulu bila tanda kertas saya kot....

2 comments:

Anonymous said...

Cikgu menanda kertas BM negeri apa ?

Dahlia said...

Salam,

Lawak la entry abang jan ni.. kot saya boring buat coding, saya suka bergelaka tgk blog abang. heheh

.