Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

SSM vs DPL

Walaupun April adalah bulan cinta, penangguhan SSM (Siri Seribu Mawar) tetap dilakukan kerana pihak pengurusan blog (saya la tu) ingin memberi laluan kepada DPL (Dairi Pensyarah Lara).

Harap Maklum

Monday, March 21, 2011

Taman mini



Biasanya apabila menyelak nyelak helaian majalah atau akhbar, saya selalu mencari helaian yang mempamirkan rumah kediaman. Saya minat bukan sahaja tengok rumah mereka yang besar terjaga tetapi juga laman mereka. Mak datuk cantik sungguh laman mereka.




Orang kaya biasanya memiliki tukang kebung untuk menjaga tanaman supaya indah dan menarik. Betullah orang kata rumahku syurgaku...(maksud saya syurga dunia). Rumah mereka bak istana besarnya dan ada laman yang cantik mantik.







Gambar 1: Ni le taman mini tu, he he he.


Rumah dan laman saya kecil sahaja, namun kekecilan itu tidak dapat mengekang niat saya daripada berangan, he he he. Terbaru saya nak buat taman mini (yang tentunya kosnya mini juga). Dan saya telah pun memulakan sebahagian daripada projek tersebut.







Gambar 2: Saya guna batu bata sahaja buat sekatan...




Saya hanya gunakan jokong (batu bata) sahaja buat sekatan supaya rumput tidak menjalar masuk ke kawasan pokok hiasan. Untuk taman mini ini saya hanya menanam satu pokok besar dan beberapa pokok renek di sekeliling pokok besar tersebut.

Saya buat empat segi dan tanam pokok irish di sekelilingnya. Ringkas sahaja. Saya bimbang juga kerana saya berpeluang menyiram seminggu je sekali. Saya hanya berserah sama ada pokok tersebut boleh hidup atau tidak. Saya pasrah.




Gambar 3: Tanam jarak-jarak



Ada orang mereka tidak mementingkan laman rumah. Saya pernah lihat ada rumah, mereka simenkan sahaja bahagian yang berumput supaya rumput mati. Mereka mungkin sibuk dan tidak minat menanam pokok hiasan. Kita tidak boleh kata apalah sebab selera masing-masing. Cuma saya ni kalau tak ada pokok tidak boleh bernyawa, kaku.



Gambar 4: Dah berbunga!



Minggu lepas bila saya singgah ke rumah saya, saya berbesar hati apabila melihat pokok-pokok tersebut sudah berbunga. Saya sangat suka hati. Ada bunga yang kekuning-kuningan, ada bunga yang keunggu-ungguan...(ayat darjah 2B,)



Gambar 5: Batu-batu diletak untuk sandar batang pokok yang besar tersebut


Saya letak batu-batu untuk sendar pokok tersebut kerana pada suatu minggu yang telah lama apabila tiba ke rumah saya, saya lihat pokok utamanya tumbang... Nasib baik pokok tersebut tak mati. Saya tanam semula, nasib baik hidup. Nasib baik selalu ada...mungkin tuhan hendak menolong saya kerana nampak saya degil dan beria benar...(unsur agama).




Gambar 6: Sepasang bunga



Saya tanam pokok Irish. Pernah tak tanam pokok ni? Pokok ni cantik tetapi tak tahan lama. Pokok dia macam pokok orkid. Daun dia panjang-panjang, macam lalang pun ada.

Kalau boleh memang saya hendak tanam banyak pokok tetapi sukar untuk saya menjaganya kan. Setiap kali turun Kuantan saya hendak juga cuci mata ke bandar Kuantan, bukannya jadi tukang kebun pulak. Sebab itulah buat masa ni saya tanam pokok yang minima je penjagaannya. Bila dah hidup tak rumitlah menjaganya.



Gambar 7: Bunga Irish kuning


Gambar 8: Bunga Irish unggu


Gambar 9: Sepasang Irish Unggu...



Pokok Irish ni saya beli kat Cameron Highland. Mulanya saya bimbang juga sebab biasanya daripada cerita orang, pokok ni akan mati bila turun daripada tanah tinggi. Di sana suhu sesuai kata orang. Tetapi saya degil, saya beli jugak dan tanam jugak dan siram seminggu sekali jea...

Hasilnya ia tetap hidup subur dan berbunga! Kuasa tuhan...(lagi diserapkan unsur agama dalam penulisan).

Jan: Kadang-kadang saya rasa pelik, walaupun bernyawa tapi tak bermaya saya tetap meneruskan kehidupan, saya tetap buat taman (walaupun mini...)

No comments: