"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, March 28, 2011

Wartawan kita

Wartawan hiburan kita ni kadang-kadang semacam je perangai mereka, tidak menyumbangkan kepada pembangunan industri hiburan.
Wartawan hiburan sepatutnya rasa malu apabila memberikan komen yang tidak adil mengenai sesebuah filem yang ditayangkan di pawagam. Walaupun selera masing-masing, tetapi dengan ilmu yang ada, mereka sepatutnya memberikan komen yang menarik, benar dan membina. Banyak kali saya diberitahu oleh kawan-kawan mengenai ketidakpuasan hati apabila melihat filem Melayu di pawagam yang ceritanya kononnya `mesti tengok’. Bila mereka tengok, " Tak tengok pun tak apa...huh buat habis duit!"
Pernah saya tengok satu filem dulu tetapi tidak ingat tajuk dah. Nasha Aziz berlakon. Filem tu tidak sedap tetapi wartawan puji melambong seolah esok tiada lagi. Tertanya saya, wartawan tu adik ipar pengarah filem tu ke? Atau biras penerbit filem? Atau makan rasuah? Saya jadi negatif...
Saya minta sangat wartawan hiburan memberi komen yang adil dan membina terhadap sesebuah filem. Tak beretikalah kalau kita berbaik atau berkawan dengan orang yang terlibat dengan filem tersebut, maka kita beri komen yang positif memanjang. Sepatutnya kena ikhlas jika benar-benar nak tolong kelangsungan filem Melayu, kena profesional dan kena tegas. Kena ada keseimbangan dalam memperkatakan sesuatu filem. Contohnya aspek mana yang paling lemah, dan paling cemerlang atau membanggakan.
Kalau saya sorang yang kata filem tu tak best, mungkin saya berselera aneh. Tapi jika ramai yang saya tanya jawab tak best. Apa maknanya?

Beberapa tahun dulu saya juga kecewa apabila melihat buah tangan Tiara dalam filem Puteri Gunung Ledangnya. Bagi saya indah khabar dari rupa. Saya tidak kisah pasal kutipan tiket yang seolah menjadi rahsia tersebut... )kerana cerita yang bagus tak semestinya mendapat kutipan yang tinggi) tetapi saya kisah mengenai kos yang dibelanjakan untuk membikin filem ini. Saya yang tak tahu pasal filem ni berpendapat filem itu sepatutnya lebih megah dari segi...? segala-galanya.
Hikayat Merong Mahawangsa?
Jan: Saya belum sempat menontonnya...

2 comments:

Adie Achim / Papa said...

Saya menjadi kurang berminat menonton filem kita. Rasa bersalah juga, cuma kita di zaman yang harus bijak membayar sesuatu harga pada nilai.

sukiman said...

itulah dilemanya...

.