"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, March 24, 2011

Kenapa kena cari isipadu?

Apabila cikgu sedang syok mengajar matematik modern kat depan papan hijau, saya secara perlahan-lahan tarik buku Pengetahuan Agama Islam di dalam bangku. Saya keluarkan sebahagian buku tersebut letak di atas peha dan sebahagian lagi dalam meja.
Malas saya nak ikuti apa yang cikgu ajar, entah apa diajarnya. Penuh papan hitam suruh kita cari luas isipadu la, punca kuasa dua la dan entah apa. Bukannya kita nak gali telaga.
Saya membacanya, saya rasa cikgu tak akan nampak sebab kedudukan meja saya barisan belakang. Lagipun kelmarin ustazah beritahu dia nak soal, siapa tak boleh jawab kena berdiri. Saya kena hafal makna ayat, tafsiran dan pengajaran ayat. Ustazah tu bengkeng , serius 24 jam. Semalam saya tak sempat nak hafal sebab saya asyik melukis gambar bawang sampai pukul tiga pagi. Cikgu lukisan selalu puji lukisan saya cantik (saya tak nafi), saya kena lukis benda hidup.


Sedang saya asyik menghafal dan tunduk membaca, datang cikgu matematik dekat meja saya tanpa saya sedari. Dia marah betul. Saya yang terkejut menolak buku ke dalam meja tetapi tersangkut, kelepuk jatuh atas simen, he he he. Sampai hari ni saya ingat kejadian tersebut!


Apalagi dia beleter, apalagi saya tutup telinga bayangkan saya di tepi pantai. Tapi saya terdengar jua sedikit sebanyak. Katanya kalau saya nak belajar stail tersebut tunggu 4 tahun lagi bila saya masuk universiti. Katanya kat universiti bolehlah kita tengok gitu je pensyarah ajar tanpa menyalin nota.


Saya malu sangat kat kawan-kawan, he he he. Sebab saya ni jenis budak baik. Ketua tingkatan lagi. Namun cikgu matematik saya tidak berleter panjang-panjang sebab dia kena kembali ke papan hijau untuk menunjukan cara nak cari isi padu telaga tersebut. Dan saya tahu selepas itu kena cari penyelesaian kepada soalan pemfaktoran, ala yang cari X dan cari Y tu...boring betul.
Selepas kelas saya tanya kawan saya " Boleh tak kita ambik SPM tanpa ambil subjek matematik modern?"



Jan: pulak dah...

No comments:

.