"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, March 23, 2011

Saya ambil lukisan...

Saya fikir tidak mengapa saya buang subjek matematik tambahan asalkan ayah saya tidak tahu. He he he. Saya beritahu mak jangan beritahu ayah. Saya takut ayah marah. Ayah memang ambil tahu tentang pelajaran saya.
Tetapi suatu hari terbongkar juga sebab saya lupa kemaskan balik lukisan saya buat bila penat melukis dan tertidor di dalam bilik saya, esok saya kena ke sekolah terus. Bilik saya memang tidak boleh dikunci. Ayah saya tidak buat kunci untuk semua bilik anak-anaknya. Mungkin senang dia hendak masuk mengintip...he he he.
Bila saya balik dari sekolah, mak saya beritahu ayah saya masuk bilik dan tertengok lukisan-lukisan saya!
" Ayoh kata apa mak" Saya tanya mak dengan cemas. Saya tahu ayah saya mesti tak setuju saya melukis dan tak ambik matematik tambahan. Saya pasti kena marah. Takutnya saya... Tapi pada masa itu saya dah bercadang kalau ayah saya marah, saya akan lari dari rumah (pendeknya akal saya pada masa tu, he he he) tidor rumah kawan dua tiga hari, he he he. Ayah saya tak akan faham naluri seni dalam jiwa saya...terdetik di hati saya.
" Ayoh kata pandai abang melukis" Kata mak saya...
Lega hati saya. Tapi tak bermakna ayah saya setuju dengan tindakan saya. Saya pasti kena marah. Dan petangnya ayah saya berleter tapi saya dah tutup telinga saya, saya tak dengar satu pun. Kemahiran ni saya dapat dengan selalu berlatih, iaitu bila orang bercakap kita fokus kepada hal lain dalam otak. Jadi bila orang berleter tak masuk telinga pun.



Petangnya datang saudara saya Miss London. Saya panggil Miss London sebab sejak dia belajar di London bila balik kampung rambut perang, mata biru, pakai skit lagi, vouge. Saudara saya tu sangat baik dengan kakak saya, umur mereka sama. Kedatangan dia memberitahu saya kepentingan matematik tambahan. Sah tentu ayah saya punya kerja, dia yang suruh ni...saya pasti!
Seluruh kampung dah ke tahu saya tak ambik matematik tambahan dalam SPM saya? Huh!
Jan: Sampai sekarang saya tidak tahu nombor kereta ayah saya, kakak saya dan adik saya. Saya fobia nombor...no kereta saya, saya ingat sebab saya beli. He he he.

3 comments:

Eja said...

tp awk kerap gak tersilap kete kn wpun kete tu awk beli, no tu awk pilih..dgn alasan nk no bulat2..senang nk ingat.. tp kerap gak tersalah kete di awal pembelian dulu kn..hehehe

sukiman said...

saya nak nombor 8888 tapi dia kata mahal kan...saya tak mampu beli.

pasal tersalah kereta tu kamal azie pun pernah kena, he he he.

anin naim said...

ia melucukanlah....
saya pun takut jugak nak tunjuk lukisan kat mak waktu kecik2 dulu...
reaksi mak mcm tak suka bila saya lukis........tapi tu dululah....tapi sekarang mak dah suka.....

.