"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, March 7, 2011

Next (2007)


Pada hujung 2 minggu lalu saya tengok filem Next. Sebenarnya Din (seorang sahabat yang bekerja di Shahputra Kolej) tertinggal koleksi DVDnya satu bekas di rumah saya. Din begitulah, suka meninggalkan barang, he he he. Saya apa lagi terus tengok, kot-kot ada cerita best... Kebanyakan cerita kegemaran Din adalah cerita aksi bercampur keganasan demi penyiasatan dan keadilan (ada ke?).

Pelakon utamanya ialah Niccolas Cages. Dia pegang watak seorang yang boleh tengok masa depan tetapi dalam dua tiga minit je biasanya. Kalau saya boleh ke masa depan selama dua tiga minit mungkin saya pergi kerja kat Bursa Saham, tetapi tidak bagi Cris Johnson (Cages). Dia kerja jadi silap mata kat Las Vegas...(tempat kerja lama Kak Nita)
Namun kalau diberi pilihan saya nak ke masa belakang, saya nak ubah banyak perkara... nak tampar dan liku kepala beberapa orang penipu! (baca dengan nada sedih berbaur duka walaupun ada tanda seruan yang biasanya menandakan ketegasan atau penekanan kepada subjek cerita).
Pelakon wanita utama ialah Julianne Moore, saya dah biasa tengok lakonannya. Kali ini dia jadi ketua biro siasatan jenayah pulak. Dialah yang mengejar Cris (Nicolas Cages) ni untuk bantu siasatan yang melibatkan keteraman awan dan negara. Puas juga dia menyakinkan ketuannya yang Nicolas Cage boleh bantu siasatan, boss dia tak percara perkara karut marut ni. Bos dia bukan macam kita (jenis baca Mastika).
Banyak kritikan diberikan pada cerita ini, maksud saya ramai yang berpendapat cerita ini bodoh. Saya tengok juga, dan biasanya saya tengok cerita ini daripada sudut lain dan saya kaitkannya dengan perkara lain...(berbelit ayat, BM dapat 8?).
Cerita ini berbentuk rekaan dan hiburan semata-mata, bukannya berdasarkan kisah benar. Cuma dilemparkan satu pertanyaan kepada minda kita.... Cerita orang putih begitulah, ada sedikit sebanyak yang kita kena fikir walaupun nampak tidak logik. Namun kalau diperhatikan betul-betul, banyak yang tak logik dalam dunia ini...perhatikan betul-betul. perhatikan...
Plot cerita ini cepat dan bertindan-tindan. Kadang-kadang kita tengah syok dan ingat suatu kejadian tu sudah benar-benar berlaku tetapi rupanya apa yang kita lihat itu adalah imbasan yang dilihat oleh Cris, he he he.
Cerita ini berkejar-kejaran dan cepat. Ada letupan, lori terbalik, alatan-alatan terbalik, tembak menembak, ugut mengugut, goda menggggoda (emmm...)....perempuan jahat, lelakin bodoh dan sewaktu dengannya. Ada jugak adegan cemas.

Lakonan Cages seperti biasa, dia boleh berlakon, cuma alangkah bagus kalau dia diuji dalam cerita drama yang serius pula, begitu juga lakonan Jullien Moore cemerlang. Cerita ini jadi tension sikit sebab lakonannya serius jea.

Moral dan pengajaran:

1. Tidak semestinya kita lelaki yang berdahi sulah tidak handsome. Kalau kita botak pun tetap handsum kalau kita handsum. Kalau kita botak dan orang kambus kita dalam telaga pun, kita tetap handsum kalau kita memang dah handsum. Begitu juga kalau orang letupkan telaga tersebut.

2. Perempuan memang cerewet.

3. Hendaklah kita berdiet dan jaga berat badan kerena mungkin suatu hari kita kena berlari apabila berlaku kecemasan.

4. Ada silap mata yang betul-betul kita tidak silap mata memandangnya tetapi kita kata silap mata...

5. Jangan buat rumah tepi bukit.

6. Hendaklah kita berkerja bersungguh-sungguh walaupun hari isnin.

Saya tak sarankan sangat cerita ini sebab saya rasa garapannya tidak menarik, ia boleh diperhebatkan lagi daripada banyak segi dan tak perlulah cerita berjalan cepat sangat. Kita tidak sempat nak jatuh hati kepada watak yang dibawa. Maksud saya kenal dekat hati budi dan mak bapak pelakon...

Jan: tak nak tahu rahsia masa...biarlah jadi rahsia...kerana ke depan ke, ke belakang ke...kau tetap kejam...






No comments:

.