"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, March 9, 2011

Fasal ke 2 perkahwinan...


Pertama sekali saya ucapkan tahniah kepada pembaca blog ini yang berjaya berada di dalam fasal ini. Ia dikenali sebagai fasal ke 2. Tahniah sekali lagi. Bukan senang nak berada di dalam fasal ini. Kalau diikutkan hati dan perangai pasangan kita yang pentingkan diri tersebut, 40 kali sehari nak bercerai kan? He he he.
Fasal pertama bermula daripada kita kahwin depan tok kadi (termasuk malam pertama) hinggalah pada tahun ke lima perkahwinan kita. Kepada sesiapa yang masih tidak berjaya memasuki fasal pertama ini, usaha lagi, he he he. Jangan rasa rendah diri, kalau tak ada orang nak ke kita jangan mengaku, biar kita buat-buat memilih sikit. Bila orang kata kita pemilih kita kata " Laaa tak lah, jodoh tak ada lagi..." dengan tersenyum walaupun dalam hati nak sumat tahi lembu dalam mulut, lubang hidung dan telingannya!).
Tidak banyak mana yang berjaya ke fasal dua (golongan pertama di fasa 1, 32.2% berakhir dengan perceraian jua...baca dengan nada sedih walaupun penceraian tersebut mungkin terbaik kepada mereka berdua untuk bina hidup baru dan berjaya).
Fasal kedua adalah pasangan yang berada di dalam tahun ke 6 hingga ke 10. Maknanya Perkahwinan dalam tempoh 6 hingga 10 tahun pertama kita la tu. Masa ni kalau perempuan mungkin dah beranak 4 atau 5, kena servis dua tiga kali dah.... Yang lelaki pulak pada masa ni (mengikut laporan tak rasmi) perangainya menjadi semakin gatal...dan bermasalah.
Dalam fasa ke 2 ini pasangan sudah mengenali dan memahami perangai buruk/baik pasangan dan melakukan penyesuaian kerana beberapa faktor. Golongan ini bukannya semuanya berjaya ke tahap ke 3 (bermula tahun ke 11 kita panggil fasal 3). Golongan ini 27.7% berakhir dengan penceraian...(baca dengan nada sedih walaupun orang yang bercerai berai tu bukan kena mengena dengan kita...).
Jan: Bersyukurlah kita masih ada pasangan masing-masing, tengok Mankisue...? Kesian kan...dia hidup sorang tak tentu hala jiwa merayau utara selatan...

No comments:

.