"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, March 9, 2011

6 bulan?




10 tahun lalu, semasa saya menjadi guru, seorang pelajar perempuan tingkatan 6 atas tiba-tiba beritahu saya:
"Cikgu... kita tidak tahu perangai sebenar jodoh kita sehinggalah dia duduk serumah dengan kita, lepas 6 bulan barulah tahu perangai sebenar dia".
"Kenapa 6 bulan?" Tanya saya.
" Sebab tidak akan ada orang boleh terus berlakon selepas 6 bulan, paling lama 6 bulan je, pas tu dia kembali kepada perangai sebenarnya" Jawab pelajar saya (macamlah dia tu pakar dalam mengenal orang...he he he).
Statistik daripada JAKIM menunjukan 32.2% pasangan bercerai (dalam tempoh 5 tahun pertama)... Maknanya dalam pada itulah kita baru belajar kenal hati budi pasangan masing-masing. Ya lah kan masa dia mabuk kat kita kita tak tahu pulak perangai dia macam mana, dulu dia mungkin bau minyak wangi Avon tapi bila kahwin, bau bawang!
Pada tahun-tahun pertama tersebutlah kita makin kenal siapa sebenarnya orang yang kita kahwini? Dan kita akan buat penilaian berbaloi tak mengekalkan perkahwinan tersebut? He he he?
Tapi kata pelajar saya tempoh yang paling mencabar adalah pada 6 hingga 10 tahun pertama dalam perkahwinan tersebut!
Jan:Pulak dah?

No comments:

.