Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, March 22, 2011

Jodoh yang sekufu...


Ramai kawan wanita saya (bukan teman wanita) bersuamikan suami bertaraf lebih rendah daripada mereka. Maksud saya dari segi pelajaran/pendidikan formal. Ada seorang prof yang saya jumpa di Sarawak, suaminya tidak lulus SPM pun. Saya jumpa dia semasa di Kucing, dia giat cerita keburukan suaminya (tak patut betul) dan saya terpaksalah buat-buat minat...







Contoh pasangan sekufu... he he he.





Ada juga kawan-kawan lelaki saya yang isterinya berjawatan lebih tinggi daripada mereka. Contohnya mereka hanya kerja biasa-biasa di kampung (contohnya, kutip buah kelapa, kutip kulat atau etak) tetapi isterinya guru lepasan ijazah/pegawai bank.

Tidak sukar untuk menjawab mengapa dewasa ini perempuan lebih ramai cemerlang dalam pelajaran berbanding lelaki. Dan saya juga tidak berniat menjawabnya dan tidak mahu menimbulkan kekecohan atau polimek. Akhir-akhir ini saya lebih pentingkan kedamaian dalam hidup (pulak dah, sejak bila?).

Apa yang penting, daripada perbezaan tak sekufu (tak sama) struktur dalam rumahtangga berubah bukan sahaja dari segi isirumah tetapi juga fungsi dan tanggungjawab. Saya berpendapat apabila ramai perempuan berjaya menampung keperluan dunia pekerjaan dalam negara negara, tentu kemampuannya mengurus isi rumah tangga menyusut. Mereka bukanlah superwomen atau catwomen yang ada tenaga luarbiasa. Saya bukan hendak menyokong perempuan, ada juga perempuan yang jahatnya mengalahkan 1000 iblis (memetik kata-kata seorang kawan wanita saya).

Yang saya ingin tekankan ialah kekurangan/lompang dalam keluarga tersebut haruslah difahami dan ditampung juga oleh pihak si suami. Tetapi adakah si suami memahami situasi ini atau masih tetap berlagak seperti biasa, maksud saya bersikap sebagai suami tradisional iaitu tugas rumahtangga diserahkan bulat-bulat kepada isteri kerana dia perempuan, walaupun isteri juga bekerja dan semua bil dia yang bayar!.

Tetapi tak kan orang spm kena kahwin dengan orang spm kan, master dengan master, phd dengan phd...kan? Tak kan muka macam bawang kena kahwin dengan muka macam bawang...nanti muka anak macam lipan.

Jan: Macam mana dengan sekufu daripada segi pemikiran? Susah untuk berbincang atau bercakap dengan orang yang tidak melihat sesuatu perkara sepertimana kita melihatnya kan? kan? eeee geram ni!

1 comment:

Nong Andy said...

Kupasan yg menarik..

*Aku bagi 10 bintang!!

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home