"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, July 6, 2010

Sepi Sekuntum Mawar Merah - Ella



Berulang Kali Kumencuba
Memujuk Hati
Lupakan Semua
Kenangan

Namun Mimpi Bertemu Lagi
Di Saat Engkau
Tiada Di Sisi

Ku Berpegang Pada Janji
Tercipta
Antara Kita Dulu
Hilangmu Tiada Berganti
Biarlah
Begini.....

Ku Belayar Di Lautan
Tidak Bertepian
Sesekali Disedarkan
Ombak Yang Mendatang
aku Seperti Hilang
Punca Arah Dan
Tujuan...

Aku Puisikan Namamu
Bersama Rindu
Di Dalam Sendu





Coretan:

Kalau balik kampung saya suka berkaraoke lagu Gemilang nyanyian Ella. Najib anak saudara saya tingkatan satu pun suka lagu-lagu Ella. Dia suka nyanyi lagu Rama-rama.
Lagu Ella daripada dahulu sampai sekarang banyak yang evergreen. Dia meletop semasa saya remaja, dan terus diminati generasi muda seperti anak saudara saya. Saya ada beli VCD terbaru karaoke Ella yang bertajuk Rama-rama. Terlentuk-lentuk lembik Ella kalau menyanyi lagu rock balek.
Tetapi akhir-akhir ini saya suka pulak beralih arah kepada lagu Sepi Sekuntum Mawar Merah. Namun dalam youtube saya dapati dah ada dua versi. Rasanya versi asal lebih saya suka. Versi terbaru nyanyian Ella terlalu lara dan lembik. Pendapat orang lain saya tak tahulah.
Irama lagu ni simple sahaja tetapi mendayu-dayu, merayu-rayu. Irama yang sesuai yang berupaya mewakili perasaan yang rayukan kententeraman jiwa kembali demi kesihatan sebuah hati...wow!
Jom kita prosakan lirik yang simple ini. Lirik ini menceritakan orang bercinta dan putus cinta (tema biasa sejak zaman kucing kirong). Daripada lirik kononnya dia selalu cuba nak lupakan apa yang telah terjadi. Nak padam segala kenangan (mungking nak bina hidup baru tu...he he he). Dia selalu cuba nak melupakannya tetapi gagal sebab asyik terbayang je jugak.
Atas apa yang berlaku dia masih lagi sayang dan setia, akan mensayangi sampai bila-bila. Tak apalah hidup sunyi sepi sendiri kononnya sebab dia sudah berjanji dulu kasih sayangnya hanya untuk si kekasihnya saja. Maklumlah ketika berkasih semuanya pandai berjanji, kalah ahli politik tanah air kita.
Daripada lirik juga kita dapat cium perasaannya yang seolah sudah berputus asa... `Ku belayar di lautan' tu bermakna ku menjalani hidup yang luas ini. Laut tu simbolisme bagi kehidupan yang panjang dan luas ni (jangan kita terbayang perahu atau kapal pulak). Katanya biarlah dia sendiri tempuh kehidupan ini (walaupun dia sendiri mengaku adakalanya kadang-kadang naik bingung dan terduduk jugak dibuatnya).
Sebab itulah nama lagu ni sepi sekumtum mawar merah, bukan mawar biru atau warna lain. Maknanya kasih sayang masih membara hangat tetapi setaka itu jelah sebab tak ada jodoh, atau sebab kekasihnya sebenarnya adalah `kambing'.
Dan pada rangkap akhir, dia kata juga nama kekasih itu sudah seirama dengan nada rindunya yang kini memang mahu dia lupakan...(pulak dah).
Jan: Love song only mixer of beauty words, created by imaginarious person (who's lost the true meaning of life? he he he)

2 comments:

diana said...

ella yang dulu x le telentok2 sangat..sekarang ni je makin menjadi2 pulak lentok dia tu..
makin manje la kunun..

sukiman said...

He he he, betul tu Diana. Harap2 dia bermanja pada yang sudi. he he he.

.