"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, July 8, 2010

Gambar crosstis bunga mawar merah: Part 2

" Nasib baik laaa... Mang mari, kami doh 3 ari tok tegor... " Kata Soleha (nama samaran) tiba-tiba kepada saya. Pada masa tersebut suaminya (kawan baik saya) ke kaunter bayaran. Kami bertiga dalam perjalanan nak cari jagung dan keropok. Kami berhenti di Petronas sekejap isi minyak.
Sebenarnya sudah dua hari saya bermalam di rumahnya, dah nak masuk malam ke tiga. Kawan saya selalu pesan kalau nak berehat datanglah rumahnya. Saya pun memang galak nak datang, rumahnya besar dan cantik. Ruang tamu luas macam balairaya. Bila duduk di atas sofanya, rasa mewah.
Setahu saya mereka berdua nampak okey je. Masing-masing mesra menyambut saya mulai hari pertama saya bertandang. Tak ada la masam muka atau tingkah laku yang mencurigakan. Cuma baru saya ingat bila larut malam dia asyik berbual dengan saya hingga jauh pagi.
" Tak nak bersetubuh ke malam ni, he he he? " . Saya buat-buat tanya sebab saya dah mengantuk sedangkan dia galak cerita pasal zaman bujang-bujang dulu (zaman dia...). Begitulah perangai saya, saya tak malu sebab kawan saya ni pun jenis openg (open) orangnya.
Rupanya mereka berdua bersandiwara dan main wayang di hadapan saya je. Bagus lakonan orang berumahtangga ni ya, he he he.
Saya tak naklah masuk campur hal rumah tangga orang sebab kali terakhir saya masuk campur berakhir dengan penceraian (sekarang masing-masing dah kawin lain). Sebab kalau saya masuk campur teruk jadinya. Memang saya dah jangka kawan saya tersebut boleh kawin, boleh beli kek 7 tingkat tapi saya tak rasa dia akan berjaya. Tak ada keserasian, bagai langit dengan bumi, bak banding pendrive dengan pen kilometrikol... Tetapi kita tak boleh larang orang nak kawin, tak kan nak halang orang bina masjid kan...
Kesian juga saya tengok kawan bini saya ni, bagi saya tak ada cacat cela orangnya. Walaupun tak bergaya tetapi cantik dan ayu, muslimah sangat dengan tudung labuhnya tu. Memang tak sama nilai, etika, gaya, dan pegangan hidup kawan saya ni. Namun dulu kawan-kawan saya yang lain ada beritahu: "Doh jodoh mereka kimang, jangan dok sibuk-sibuk, cari jodoh mung tu dok."
Memang pada mulanya saya diam sahaja. Selepas itu saya kata " Sabarlah... wat macang biasa je. Jangang lawang, tegor la dia, kalau dia tok jawab pung...tapi kena sabarlah, orang laki ego sikit ''. Iaitu satu kata-kata yang terlalu streotype dalam situasi rumahtangga. Namun saya tak sempat nasihat panjang lebar, bila saya lihat kawan saya menuju ke kereta untuk mengisi minyak kereta.
Tiga hari tidak bertegur dalam rumahtangga tu kira biasa ke? Dan ada antara kawan saya juga beritahu rekodnya seminggu, itu pun bertegur kembali sebab anak-anak. Satu keadaan dia terpaksa bercakap sebab kena ada komunikasi di hadapan anak-anak. Saya tidak alami perkara sebegini tetapi tidak bertegur sapa dengan orang yang kita sayangi pada hemat saya adalah suatu yang amat tidak selesa. Namun tidak bertegur sapa itu juga ada baiknya jika bertegur sapa akan membawa kepada terkeluarnya ayat-ayat yang akan menyinggung perasaan pasangan. Maklumlah bila marah segala gajah rimau keluar. Kita sembur je macam ridset...
Dalam pada itu barulah saya teringat semalam kawan saya ada beritahu (sebab saya tanya...he he he) yang dia tidak suka crosstis mawar merah yang bini dia tampal kat dinding di ruang tamu... Kata kawan saya dia memang tak suka tetapi dia beralah jugak sebab isteri beri alasan dia buat `letih-letih'. Kawan saya yang setahun 4 kali ke erope (Eropah) tu beritahu gambar crostis mawar merah yang tergantung kat dinding tu `tak masuk' dengan interior ruang tamu tu.
Katanya lagi orang kampung pun dah tak gantung crosstis kat ruang tamu... saya tak tahu pulak kenapa kawan saya ni kaitkan dengan orang kampung. padahal dia pun asal orang kampung... lagipun apalah sangat isu gambar crosstis bunga mawar merah tu. Bukannya penting sangat, tak leh buat masuk kabinet pun.


Sekadar hiasan crosstis bunga mawar...he he he.

Memang crosstis bunga mawar tu tak cantik mana pun. Bui (beri) ke saya pun saya tak ndak. Jahitannya tak berapa halus. tetapi posting ni bukan pasal posting crosstis yang kasar buatannya tetapi pasal komunikasi dalam rumahtangga.

Kita kembali kepada tajuk. Kata seorang kawan perempuan (yang juga tak kawin-kawin) kononnya dia ada membaca yang komunikasi akan menjadi semakin penting apabila pasangan semakin tua. Oleh itu katanya janganlah pilih sangat yang cantik atau kacak. Lama-kelamaan bila dah hilang cantik dan kacak sakit bukan hanya di mata tapi di hati juga...katanya panjang lebar.

Setelah saya tahu keadaan rumahtanganya begitu... eloklah saya rasa saya undur diri. tak elok saya rosakan percutian saya, saya harus berada di tempat yang nyaman dan real, bukan di alam sandiwara atau bangsawan. Saya pura-pura esok kena balik. Kononnya saya kena masuk kerja awal sebab tiba-tiba sebab boss panggil nak gi buat marketing ke Port Dikson.

Saya tahu kawan saya pun tahu yang saya menipunya sebab masa nak balik dia minta maaf banyak-banyak pada saya dan katanya " Bila keadaang `reda' mung marilah pulok".

" Reda bila gambar crostis tu tak dok doh? he he he" Saya jawab sambil berlawak. Lawak sinis sebenarnya...

Jan: ...teringat kata-kata kawan saya tersebut semasa dia hantar saya ke stesyen bas "skimang kalu mung nok kawin nanti jumpa aku, aku nok wi sarahang dua jang (dua jam)..."

3 comments:

diana said...

bile x becakap dengan asben satu hari pun saye dah x selesa.sebab saye suke bercakap.kalu begaduh saya suke tukar topic utk elak/lupe punca gaduh tu.ade yang kate x elok mcm tu sebab masalah x selesai tapi saya buat mcm tu sebab saye x selesa begaduh sampai x betegur.asben pun layan je kalau saye tukar topik lain..okey je..hehe.

sukiman said...

sdgkan lidah lgi tgigit inikn pula suami isteri kata Tan Sri P Ramlee. Bkn smua org mhir dlm komunikasi. Kalu kita tahu masa mana sesuai nak diam, eloklah. Atau tukar topik je.

org lelaki biasanya ok je, selamba je. kata kwa sya si isteri biasanya yang x nak btegur...he he he.

Abah Mui'zz said...

Mang, p. ramlee sangat betul bila dia umpamakan suami isteri ni dengan lidah dan gigi.

Ilmu rumahtangga bukan sekadar teknik seks semata, tapi banyak. Sebab itu lelaki jangan sekadar khatam Permata Yg Hilang saja, dan perempuan jangan asik belek Mutiara Taman Wangi sahaja.

Beleklah buku2 motivasi rumahtangga. Belajar2lah tentang memenuhi hak, jangan asyik menuntut hak saja.

Ego, ego jugak, tapi setakat mana sgt nilai ego nak banding dgn kesuraman hati kita dan bini.

Pepandai je aku ni, aku pung kadang2 tak tegur gak ngan bini.
hehehe.

.