Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, July 5, 2010

Kelas pertama semester pertama...

Biasanya saya mengajar Malaysian Economy kepada pelajar semester 5, cuma kali ini pertama kali mengajar pelajar semester 3 subjek Micro. Pagi tadi kelas sudah bermula.
Sebenarnya subuh sunyi pagi tadi saya dah berdoa semoga semester ini lancar belaka... saya tahu saya taklah hebat mana berbanding dengan pensyarah lain...
Masuk tadi seperti biasa hanya beberapa orang sahaja pelajar lelaki, mojoritinya pelajar perempuan. Kalau tidak silap saya 60% pelajar di IPT adalah perempuan. Baguslah biasanya pelajar perempuan lebih hard working berbanding pelajar lelaki. Tetapi bilangan pelajar lelaki yang sedikit itu biasanya pandai-pandai belaka, kaki score.
Seperti biasa kelas pertama saya serius sikit, saya pakai coat, he he he rasa macam peguam syariah pulak. Saya tak banyak buat lawak kerana asyik tekankan betapa subjek ini mencabar dan perlu banyak latihan matematik. Kalaulah Kamal Azie (kawan saya di tempat kerja lama) tahu saya mengajar Micro yang banyak pengiraan ni tentu dia tak percaya, he he he. Saya bab-bab mengira tak pandai mana...
Dalam kelas pertama ini saya ceritakan maha pentingnya subjek ekonomi. Malah sempat saya lontarkan soalan " Ada ke subjek lain yang lebih penting daripada ekonomi?". Terus saya ceritakan mengenai isu household sampai ke peringkat national income. Saya buat-buat tahu banyak perkara, biar mereka impress sikit....he he he.
Saya bertanya kepada pelajar adakah mereka pernah belajar subjek ekonomi setakat ini. Saya dapati ada segolongan pelajar yang baru pertama kali ambik subjek ekonomi sebab semasa SPM, diploma mereka tidak ambil ekonomi asas. Bayangkan mereka terus belajar pada peringkat ijazah. Mereka tidak pernah ada pendidikan formal ekonomi. Perkara ini sebenarnya telah diberitahu oleh ketua subjek kepada saya sebelumnya...
teringat saya dulu semasa belajar di UM, walaupun sudah belajar ekonomi di peringkat STPM dan dapat prinsipal tetapi masih terkial-kial bila masuk kuliah...
Harapan saya kepada pelajar ialah mereka dapat ilmu ekonomi yang banyak daripada subjek ini. Dan semoga mereka enjoy kelas saya. Saya tak naklah suasana tegang antara pelajar dan pengajar macam hubungan suami isteri dalam pantang, he he he. Sebab matapelajaran ekonomi sedikit kompeleks kepada mereka.
Jan: Dulu semasa menjadi pelajar tak suka mikroekonomui, suka makroekonomi...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home