"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 14, 2010

Mertua tak kasih, menantu tak sayanglah...he he he

Semasa saya belajar master di UM dulu, pensyarah saya menerangkan sesuatu dasar awam atau polisi antarabangsa dirangka sedemikian rupa adalah kerana adanya masalah. Maknanya langkah pertama untuk membuat dasar dan peraturan ia bermula dengan mengenalpasti masalah yang ada.
Dan saya percaya apabila ada masalah, maka panduan diperlukan... Saya percaya perlu ada panduan bagi mertua dan menantu. Dah banyak sangat dah telinga saya geli mendengarnya.
Sebagai menantu kita selalunya lebih meluat dengan perangai mak mertua kita berbanding dengan pak mertua kita yang biasalah cool je. Berbeza dengan hubungan menantu perempuan dengan mertuanya selalu pasang surut, berombak gelora dan gerimis di waktu senjakala.
Tidak semua menantu perempuan dianggap sebagai anak sendiri oleh mak mertua. Yang dianggap sebagai anak sendiri bernasib baiklah bak kayu jati, kalau tidak kita ibarat papan lapis sahaja pada pandangan matanya. Selalu dipandang semacam, semacam pesaing dia. Apatah lagi jika si perempuan tersebut mengawini anak lelakinya yang `anak omak'... Maka kita perlukan sangat bimbingan dan panduan...
Kebetulan pula pada 24 Julai ini diadakan satu bual bicara mengenai hal mertua-menantu ni. Sapa yang berminat bolehlah datang. Tajuknya Mertua kasih menantu sayang. Ya la kalau perangai mertua macam singa afrika atau Nyonya Mansur, sapalah sayang kan, kutuk ada la, he he he.
Ada orang kata dengan mertua ni jangan buat baik sangat? Betul ke?...
Banyak persoalan yang saya nak tanya pada forum tersebut tetapi apakan daya... saya tak dapat menghadiri bual bicara tersebut. Sayang rasanya, rugi rasanya tak dapat hadir (konon) walaupun tajuknya tak kena mengena langsung dengan saya, saya berhajat nak tambah ilmu pengetahuan.
Ni saya berikan butiran kot-kot ada yang berminat, heret ibu mertua anda sekali tu!, he he he:
Tajuk: BUAL BICARA MERTUAKU; MERTUA KASIH, MENANTU SAYANG
Penceramah: YM DR. TENGKU ASMADI BIN TENGKU MOHAMAD (Pakar MotivasiTerkenal/ Personaliti TV) dan
Y. BHG. USTAZ HAJI BADLISHAH BIN HAJI ALAUDDIN (Penolong Pengarah, JAIP/ Personaliti TV9)
Konsert Istimewa: Kumpulan INTEAM.
Tarikh: 24 julai 2010 (sabtu)
Pukul: 8.30 - 11.30 malam
Tempat: Dewana uditorium Uniten, Muadzam Shah.
Jenis Masuk: Masuk Percuma!!!
Jan: Tak dapat hadir, hari tu dah plan nak ke Kuantan nak jumpa rumput.

2 comments:

diana said...

pergilah ceramah 24jam sehari pun..kalau hati kata x nak terima mertua/menantu,sampai bile2 pun x boleh terima..ceramah tu sekadar tambah ilmu je..diri kita sendiri yang perlu berubah dan bertindak..
ade sape2 nak bangkang saye..????haha..

sukiman said...

sya setuju sangat, he he he. ada sapa2 nak bangkang kami berdua? he he he.

.