"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 14, 2010

Where Can I Find Another...?

Di mana kan ku cari ganti...

Hendak ku nangis
Tiada berair mata
Hendak ku senyum
Tiada siapa nak teman
Kalaulah nasib
Sudah tersurat
Begini hebat
Apa nak buat

Di mana 'kan ku cari ganti
Serupa dengan mu
Tak sanggup ku berpisah
Dan perhati patah, hidup gelisah

Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi
Tinggalkan sendirian
Tiada berteman dalam kesepian

Dunia terang menjadi gelita
Cahaya indah tiada bergema
Keluhan hatiku membawa derita
Kini kau jua tak kunjung jelma

Di mana 'kan ku cari ganti
Mungkinkah di syurga
Untuk kawan berduka
Menangis bersama, selama-lamanya





Lagu ini muncul dalam filem Ibu Mertuaku - dinyanyikan oleh Tan Sri P Ramlee dan liriknya ditulis oleh Sudarmaji. Dalam filem Ibu Mertuaku ada tiga lagu yang merdu sedap didengar telinga. Selain lagu Di mana kan ku cari ganti ada lagu Jangan Tinggal Daku, dan Jeritan Batinku.
Khabarnya lagu-lagu tersebut dicipta khas untuk filem Ibu Mertuaku. Khabarnya lagi lagu-lagu ciptaan Tan Sri P Ramlee memang dicipta khas untuk dimuatkan dalam filem-filem bukan untuk dimuatkan dalam album. Apa-apa pun kita dapati lagu yang dihasilkannya amat sedap didengar telinga. Semua lagu dalam filem Ibu Mertuaku mewakili keadaan dan adegan pada masa tersebut.
Lagu Di mana kan ku cari ganti ini sangat merdu, naik bulu roma bila mendengarnya. Lagu tangkap leleh ini sedap didengar di waktu senja ketika kita mengenangkan nasib diri dan persoalan hidup, contohnya: Contah satu: Kenapa walaupun kita handsum tetap tak ada yang nak?, contoh 2: Kenapa gaji aku tak cukup-cukup, dan contoh 3: Apa la amalang aku bawak bila mati nanti?
Atau semasa merayau-rayau seorang diri tak berteman di East Coast Mall. Bila mendengarnya rasa sangat sarat derita yang dibawa, terus oder KFC.
Berbeza benar dengan lagu sedih masa kini yang kadang kalanya entah apa-apa. Lagu sedih masa kini bukannya tak sedap ada segelintir yang sedap. Namun kebanyakannya semacam ada yang tak kena je. Tema berat pun iramanya dirancakan... Tetap dinyanyikan secara rancak walaupun cintanya dipermainkan, dicurangi atau `pakai buang'.
Liriknya senang nak faham, tak susah. Kalau tak faham juga memang layak ditampar 8 kali. Sambil berkata `Lirik Simple ini pun tak faham? Ia bertemakan perasaan orang hidup yang putus harap nak teruskan hidup. Tiada bahasa personafikasi, bombastik, similir, dan abstrak yang biasanya dikaitkan dengan unsur estatika. Namun lirik yang ringkas itu menawan degup hati.
Sebenarnya kalau kita buat pemerhatian banyak lagu P Ramlee yang best liriknya ditulis oleh Sudarmaji.
Kita pergi kepada muziknya. Saya buta muzik tetapi telinga saya tak buta muzik... Kadang-kadang saya dapat menyelami susunan muzik lebih daripada senikata. Mengenai lagu ini saya lebih tertarik dengan iramanya yang disusun indah (susunan muzik). Entah apa alatan muzik yang digunakan tetapi mengeluarkan bunyi yang sangat menyiksa saya...menerjah ruang latar jiwa saya yang kering kontang sepi dan berdebu... Entahlah sukar saya nak gambarkan dengan kata-kata, saya bukan Usmang Awang.
Kalaulah saya nak cipta lagu saya nak cipta lagu-lagu yang jenis ni...(pulak dah...). Saya nak lagu saya kekal dan menjadi khazanah yang tak ternilai. Saya nak lagu saya malarhijau. Diingati sepanjang zaman. Tak naklah lagu bertaraf tahi ayam, iaitu hangat sekejap sebelum jadi suam-suam kuku...dan sejuk terus...he he he (tapi kadang-kadang saya nikmati jugak yang hangat sekejap tu).
Akhir sekali, dengan seikhlas hati saya nak tujukan lagu ini khas kepada insan insan di luar sana yang senasib dengan saya. Dengan ucapan " Bersabarlah walaupun kita dikhianati, kerana selepas ahad ada isninnya, rabu akan bertemu khamisnya... Allah maha besar...tidak ada sekilas zarah pun terlepas daripada penglihatanNya...(unsur agama)"
Aaaa... sekarang putarlah sendiri, dengar sendiri melalui Youtube atau MP3 masing-masing...
Jan
: I want to cry but I have no tears, I want to smile but there is no company. If my fate has been determined to be like this, what can i do?
wat can i say...?

1 comment:

diana said...

memang best la lagu ni.mcm di buai2 je..
x same mcm lagu2 sekarang..lagu2 sekarang sekali dgr je dah rase nyampah..

.