Total Pageviews

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

JANgan KAU LUpa...

Thursday, May 20, 2010

Rumah sewa saya di Bangsar...

" Bukan semua orang boleh ternampak hantu. Orang-orang tertentu je boleh nampak hantu." kata kawan saya.

Sebenarnya semasa saya belajar di UM saya juga ada menyewa rumah lain yang tidak kurang juga menyeramkan. Entahlah saya pun tak tahu bagaimana hendak mulakan cerita...

Tapi...saya mulakan jugak, he he he. Cerita bermula apabila seorang kawan baik saya berasal dari Kelantan mengajak saya untuk `meninjau' salah sebuah rumah sebelum kami menyewa. Dia bawak saya ke rumah tersebut sebab katanya saya ada `power' di mana kalau rumah tersebut ada `sesuatu' yang tak kena saya boleh rasa... Kira saya ni macam bomoh pulak dah...

Rumah tersebut adalah sebahagian daripada bangunan yang besar dan panjang yang betul-betul menghadap jalan raya besar. Di belakangnya ada bangunan TV3. Rumah tersebut pada tingkat ke tiga, tigkat bawah kedai-kedai, tingkat dua pejabat-pejabat dan tingkat 3 barulah dibina rumah. Payah nak percaya bangunan besar tengah bandar ada something rupanya....

Apabila melangkah masuk kerumah tersebut saya terasa sesuatu yang aneh. Rumah ini tiada `jiwa'. Bila pulang daripada melawat rumah tersebut kawan saya tanya sama ada saya terasa apa-apa semasa masuk rumah tersebut. Saya kata '' Ada...rasa semacam je...macam seram je..." Saya beritahu nantilah esok saya akan beritahu apa yang aku rasa dengan lebih detail.

Pada malamnya bila saya tidur saya bermimpi saya berada di bilik rumah yang akan saya sewa petang tadi. Ada dua orang lelaki berbadan sasa dan bergaya perhiasan purba, sedap-sedap je mengangkat saya dan menghumbangkan saya ke dinding bilik tersebut. Rasa sakit seluruh badan. Memang menakutkan juga mimpi tersebut.

Keesokan harinya semasa berjalan pulang dari kuliah saya beritahu kawan baik saya, tak payahlah sewa rumah tersebut sebab semalam kononnya saya dapat alamat yang tak baik dalam mimpi. Kawan saya pun beritahu juga dia kononnya bermimpi sesuatu yang buruk juga (nak jugak), tetapi bila saya tanya dia tak mahu beritahu... tapi saya percaya dia.

Selepas itu kami carilah rumah lain untuk disewa tetapi gagal dengan cemerlang sebab mahal harganya, sewa bilik pun dah RM380 pada masa tersebut. Kami pun tak dapat duduk asrama sebab kami jenis tak aktif bersukan atau berpersatuan, saya pula bukan saja tak aktif tetapi anti sukan dan sosial. Saya suka baca resepi, baca buku dan buat matematik saja 24 jam...

Maka kami terpaksalah sewa jugak rumah tersebut....he he he. Bila dah lama duduk menyewa perkara yang pertama yang aneh ialah saya dapati selipar-selipar yang kami pakai yang nak masuk dapur selalu tersusun rapi. Sedangkan kami ni bukannya jenis berdisiplin macam orang Jepun. Kawan saya beritahu mungkin housemate lain yang susun. Housemate tersebut selalu pulang lewat. Dia kerja masak kat hotel dan dialah yang selalu ke dapur malam-malam (pagi). Saya pun kata logik-logik...kami cuba damaikan perasan sehinggalah tiba pada suatu petang yang membuatkan kami rasa nak cabut daripada rumah tersebut.

Ceritanya begini, pada suatu petang yang tak berapa damai (sebab ada seorang tutor tu ya allah bengis macam singa marahkan saya sebab tak buat tutorial... sampai saya deman kediri). Masa deman petang tulah segalanya bermula. Sebenarnya saya tidak berapa damai hati bila kawan baik saya sendiri meluahkan hasratnya untuk berkasihkan saya. Saya bukan apa, pada masa tersebut saya fikir baiklah saya tumpukan pada pelajaran dulu, saya masuk universiti bukan nak cari isteri tetapi ilmu. Saya ni bukannya handsum sangat masa belajar dulu...lagipun yang bercouple-couple lepas u terus kawin tu bukan jenis saya. Saya jenis suka berkawan dan berbincang pasal pelajaran... sebab rasa tak damai inilah sampai saya terlupa buat toturial. Bayangkan saya kena halau dari bilik tutorial. Bayangkan.




Saya dan Anuar Rahman semasa gi berombongan di Jeram Buluh Kubu, Selangor.

(sekadar hiasan, tak ada kaitan dengan cerita).




Saya yang bertanda X, selepas mandi. Cuba lihat muka kawan-kawan saya. Entah apa yang terjadi kepada mereka sekarang. Semoga mereka hidup tak ditipu orang...


Kembali kepada cerita asas sebab penulisan ini bukannya cerita pasal kehandsuman saya sampai ada orang nak tetapi mengenai misteri menyewa di Bangsar. Pada masa tersebut saya sedang tidur dalam bilik, saya deman dan sakit tekak (sakit yang selalu saya dapat masa belajar). Pada masa yang sama malang bertimpa...hati saya juga terguris sedih sebab kena marah dek kawan (sebab saya makan krismis dia yang atas rak baju). Saya ambik dua tiga bijik je dia bising sedangkan dia minum air kotak saya berkotak-katak saya halalkan,,, Ok kita kembali kepada saya kena marah sebab makan buah krismis tadi. Dia kata `kau tu dah pandai Sukiman tak perlulah makan buah krismis'. Rupanya selepas dia kena reapet dia makan buah krismis supaya terang hati he he he. Rupanya buah krisnis tersebut supaya `hati dia terang', he he he. Di UM pada masa tersebut tak ada reapet kertas kalau tak lulus terus reapet penggal pengajiang (sistem penggal, satu penggal setahun),



Kita kembali kepada kisah seram tersebut, saya terjaga dari tidur saya nampak seorang perempuan baru saja keluar dari bilik saya. Saya tak nampak jelas sebab dia membelakangi saya dan saya hanya nampak sekilas sahaja iaitu perempuan dan pakai sari. Saya terkejut beruk dan tersedar. Saya rasa kenaling (antara sedar dan tak sedar).



Bila kawan saya balik dari kuliah saya beritahulah apa yang terjadi, dia kata memang kita ni sewa rumah India! Sekali lagi saya rasa seram di dalam bilik kecil tersebut... meremang bulu roma saya dan bulu-bulu tak roma.



Saya ada bebarapa lagi koleksi cerita yang menyeramkan...saya akan menulisnya nanti jika ada masa termasuk sebuah rumah sewa yang ada dua jin di dalamnya. Kejadian tersebut berlaku semasa saya menyewa seorang semasa bekerja di Kolej Shahputra. Tak sangka pula saya menyewa bertiga, tetepi saya sorang yang bayar sewanya...


Jan: ada manusia macam hantu...oh...

1 comment:

Anonymous said...

Memang cerita katurn!. Apa yang seram ialah kebodohan pelajar UM ni!