"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, May 5, 2010

Perihal rumput di laman sendiri...

Gambar 1: Inilah rupanya rumput yang ditanam seurat-seurat.

Setelah pemasangan paip air sudah siap, ayah saya giat melakukan proses penanaman rumput di sekitar rumah. Sebenarnya ayahlah yang giat memainkan usaha besar dalam proses menglamankan halaman rumah tersebut. Mungkin ayah saya dapat mengesan luka di hati saya...yang menjadikan saya sudah tidak beria-ia sangat untuk naik rumah baru (akibat peristiwa hitam yang saya alami sebelum bulan puasa tahun lalu...).
Saya berpendapat rumput mestilah ditanam, tak kan lah nak biarkan rumput liar memperkosa halaman rumah. Lagipun laman jiran depan rumah kemas dan cantik. Saya bukan hendak badi lawa (bertanding cantik) dengan jiran tetapi molek juga jika halaman rumah saya berumput hijau dan cantik. Lagipun ayah kelihatan gembira menglamankan laman saya.


Gambar 2: Benih dibawa khas dari Besut.
Saya juga menolong ayah secara minima (tetapi selepasnya dapat penyakit secara maksima). Saya mulakan dengan proses patah pinggang, iaitu di mana satu proses saya mesti mengcangkul buang rumput liar yang tumbuh merata. Sukar juga kerana saya tidak berapa serasi dengan cangkul. Ayah saya asyik komplain cakulan saya tak membuang seluruh rumput liar, katanya seperti orang botakkan rambut. Ayah juga mengkritik cara saya pegang cangkul dan katanya lagi kedudukan badan saya `tak kena' semasa saya mencangkul.
Pun begitu saya bersungguh-sungguh mencangkul sampailah beberapa kali juga batang cangkul tersebut tercabut dari cangkulnya.
Dan pada malamnya aktiviti mengcangkul tersebut telah memberikan impak negatif terhadap struktur tubuh saya, saya rasa pinggang nak patah, lemar seluruh badan... Dalam kesakitan itu sempat berfikir kalaulah saya tak berpelajaran dan berkahwin pula, memang saya tak rok plihara anak bini guna tulang empat kerat... Tuhan maha adil, terus saya kaitkannya dengan tuhan bila sakit, he he he.

Gambar 3: Macam cedung padi pulak...
Selepas cangkul buang rumput liar, proses kedua ialah cangkul tanah pulak, kena gembur senang nak tanam rumput. Pada masa ini pun nak patah pinggang sebab kena tanam satu persatu rumput tersebut.
Selepas menanam rumput kena la teduhkan rumput tersebut dengan menggunakan jala hitam seperti di atas (Sila rujuk gambar 3). Kalau tak teduhkan alamatnya gerenti hangus. Jala hitam ni berfungsi menapis sinaran cahaya matahari yang juga berupaya membakar hati sang mantan...yang terpuruk sepi (bila cinta telah pergi...)
Saya pulak hanya mampu menyiramnya seminggu sekali... Rumput ini akan puasa air selama lebih kurang seminggu sebelum saya akan berkereta menemuinya untuk menghilangkan dahaga. Sekarang musim panas, tak leh harapkan hujan. Tetapi syukur setakat ini semua yang ditanam ayah hidup segar bugar dan bahagia tak macam saya...yang terpuruk (pulak dah, ni cerita pasal rumput ke atau sang mantan?).
Sambil menyangkul saya teringat satu kejadian di mana seorang kontraktor muda yang beria datang ke rumah saya. cerita ini rahsia, cuma pembaca blog ini saja yang tahu, kepada keluarga saya pun saya tidak bercerita, he he he. Kontraktor tersebut anggarkan RM8K untuk penuhkan rumput karpet di halaman rumah saya. Tangannya ditunjukan ke sana ke mari apa yang dia akan buat, katanya halaman saya akan jadi cantik. Dan katanya tambah lagi RM3K untuk pokok-pokok yang saya mahu. Tahulah saya langskap yang saya inginkan tu asasnya sahaja RM12K.
Esoknya saya pergi la ke nurserinya. Saya beritahu saya sudah serahkan 100% proses mengcantikan halaman rumah saya kepada ayah saya. Saya beritahu ayah saya nak tanam rumput kampung saja.
Dia selaku kontroktor dan pemilik nurseri tidak berkata apa-apa, mungkin dia sudah faham adat orang berniaga, saya pun bukannya ada menyatakan apa-apa persetujuan, dia yang over. Dia cakap tak apalah no hal dan katanya kalau ada-apa keperluan boleh datang ke nurserinya.
Sebenarnya saya nak tahu harga sebuah langskap yang saya minat tetapi kontraktor tu beria sangat sampai datang nak tengok rumah saya. Mungkin dia ingat saya ni pensyarah tentu banyak duit. Hanya tuhan je yang tahu duit saya masa tu RM235 sahaja dan dalam bank cimb RM39. Pada masa tu fikir duit nak servis kereta lagi. Untuk tidak memalukan sangat, saya beli la dua buah pasu dari nurseri tersebut, he he he. Teruk saya kan...


Gambar 4: Ni la laman yang akan siap sepenuhnya 5 tahun lagi...
Saya tahu benar laman saya ni bertahun baru matang dan boleh masuk Majalah Laman. Saya mahu laman saya ni betul-betul nampak kampung atau kekampungan. Semuanya tema kampung. Saya juga sudah beritahu ayah saya, saya nak gali telaga juga sebuah. Biar mak, kakak dan adik perempuan saya boleh mandi berkemban kat situ. Tentu lama mereka tak mandi di telaga...Tetapi ayah saya kata kena tunggu dua tiga tahun lagi sebab tanah tak masak lagi.

Gambar 5: Ginilah rupanya...
Semasa saya menulis entry ini, semua jala-jala sudah saya tanggalkan dan rumput sudah mula tumbuh galak dan merebak. Suka sangat saya tengok. Saya cabut buang rumput-rumput liar yang cuba tumbuh di antara rumput yang ditanam. Memang betul kata Adnan Vioss bila kita dah ada rumah sendiri, kita cabut rumput pun rasa semacam je...
Rasa seng of belonging tu pekat sangat...
Jan: ...tetapi saya tetap sengsara, roda memang telah berputar...ar...ar.

2 comments:

uNcLeJoE said...

best la nanti, boleh saya lepak gak laman en jan tu kan... mesti ada wakaf tak pun pangkin tu kan...heheh bolehlah saya 3 beranak lepak situ...

hmmm nasib baik beli gak pasu 2 biji...kalau tak beli pe pe lagi kira teruk..huhuhu

en jan, saya syorkan en jan gali telaga tiub je...senang nak alirkan dan boleh jugak wat pagar dengan zink yang mahal tu...and still boleh berkemban ...en jan pun boleh gak nak berkmban..
tak payah gali telaga guna keret keret tu ...orang tak buat dah keret tu...

Eja said...

nanti buai pun leh wat kat pohon manggis tu..petang2 leh berbuai smbil nyanyi lagu pohon manggisku....

rumput dah naik segar bugar, pasni leh la jmpt kengkawan dtg rumah. mjls ala omputih bila lg...

.