"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, May 26, 2010

Makan sorang je...?

Kawan saya hantar sms pada pukul 9 pagi tadi. Dia tanya "Makan sorang pun jadi isu ke?". Saya jawab " Tak sepatutnya..., ada orang memang suka makan sorang".
Saya tak bersms panjang sebab saya ada kelas, lagipun nak jumpa timbalan dekan. Kata timbalan dekan saya di hantar ke seminar di Melaka sebagai `token' sebab saya bertungkus lumus buat QE. "Pergilah jalan-jalan dan berehat" katanya. Namun saya sempat terfikir apa salahnya makan sorangkan?
Tapi apa tanggapan umum bila kita selalu makan sorang ya?
Kita mungkin tak selesa makan sorang sebab kita mungkin sangka orang akan tengok kita sebagai orang yang tak ada kawan, kita jenis sombong atau kita suka menyendiri. Kita fikir yang bukan-bukan sebenarnya! Hakikatnya mungkin tak ada orang pun yang pedulikan kita, kita je perasan glamour dan famous, he he he.

Dan bila kita tengok orang makan sorang jangan pula fikir dia tak ada kawan, dia jenis sombong atau dia tengah ada masalah. Kita fikir yang bukan-bukan sebenarnya...

Kawan saya yang sms tersebut memang suka makan sorang, daripada dulu lagi dia begitu. Bukannya dia tidak suka berkawan tetapi dia memang gunakan masa makan untuk makan. Entahlah saya sendiri tak faham...

Ada kawan saya (kawan yang lain) buat pengakuan di tepi tangga yang dia kalau tak ada orang temankan dia, dia rela tak makan. Saya senyap sahaja tetapi dalam hati `Ada ke gitu?'. Tapi saya tak cakap secara vokal kerana itu keselesaan dia. Dah dia lagu tu...nak wat guanea?

Saya pula jenis suka makan ramai-ramai. Suka bercakap sambil makan dan dengar cerita itu ini. Suka sangat dengar kawan-kawan bercerita... Tapi tolonglah jangan cerita pasal bola, Linda Onn, kelebihan laki sendiri atau pasal politik pisician. Kalau cerita pasal kereta tak apa sebab saya dah mula minat sikit-sikit pasal kereta, he he he.

Pun begitu adakalanya saya nak makan sendirian. Nak mamah makanan betul-betul, nak nikmati kesedapan makanan. Nak berfikir sesuatu yang serius sambil makan. Tetapi jarang rasanya saya makan sorang sebab biasanya orang yang agak glamour (prasan sikit, he he he), ramai kawan-kawan yang ajak makan.

Semasa saya bekerja di Kolej Shahputra suka makan dengan Azniza. Kenapa? Sebab saya senang dan selesa makan dengan sahabat sendiri, tak perlu kontrol handsum atau tingkahlaku... Pun begitu kami ada juga makan ramai-ramai dengan sahabat lain. Dan ada ketikanya saya makan dengan Adnan, Kamal Azie atau Sani. Dan Azniza juga ada pergi makan dengan kawan-kawan dia...

Kembali fokus kepada isu makan sorang... Kalau saya rasa nak makan KFC saya bawak kereta bersendirian ke KFC Romping. Tak kisah makan sorang, kena biasakan diri...(baca dengan nada ala sepi...tapi sebenarnya tak sepi.)

Pun begitu tak menjadi penyakit atau beban apabila saya makan seorang. Makan seorang ada kebaikannya juga, boleh kita perhati orang lain yang sedang makan, kita boleh lemparkan senyuman. Tetapi awas...terimalah kenyataan kalau senyuman tak berbalas. Minggu ni saya ada senyum kat seseorang, dia tak balas pun, he he he. Huh! cepat-cepat saya kata dalam hati "mentang-mentang la lawa...huh!"

Maaf tersasar pasal senyuman, penulisan ini bukan pasal senyum, tetapi pasal makan seorang. Moral dan siviknya, janganlah berpandangan negetif terhadap orang yang suka makan sorang sebab semata-mata kita suka makan beramai-ramai. Tak ada cacat-celanya makan seorang baik makan pagi, tengahari atau malam. Ia ikut keselesaan dan keadaan masing-masing.

Jan: ...karam memang berdua, lemas berdua, tapi aku sorang yang mati...!

4 comments:

uNcLeJoE said...

kdg2 aku makan sensorang gak tp kdg2 ramai gak... ala ikut time la kan....

en jan ni.. dia tgh OK la tuh... mari dia nya 'time' lak... hmmm sensorang kat umah... masak pun makan sensorang jer... hmmmm

Abah Mui'zz said...

Mang, aku waktu muda dulu2 kalau makan sorang2, memang aku rela tak makan. Kat Shahputra pekan dulu selalu gak makan sorang2, tapi sebab pakcik dan makcik kantin tu suka temankan, tak le rasa sorang sgt. :-)

Tapi skarang ni ok skit, kalu sorang2, aku tapau jer, takleh la tak makan, terseksa zahir dan batinku. Hehehe.

sukiman said...

betul tu, ikut stail dan keadaan masing-masing.

kalau makan beramai, bramai mengumpat puncakuasa dua tak okey jugak kan, hehehe

...tapi akhir2 ni aku berkencenderunagan dan selasa makan sorang...(pulak dah).
he he he.

Eja said...

ada sorg kwn kite tu dia agak suka mkn sorg2...smpi org2 kt 1 kedai tu tetap ingat ke dia wpun dia dah berpindah keja...siap dorg ingat dia slalu order air apa..misalnya nescafe O @ kopi O smbl baca paper..

.