"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, May 20, 2010

Dia layak!



Masyarakat kita ni dalam bab-bab nak rekodnais orang memang veribek (teruk). Saya ulangi sekali lagi...very bad. Kita selalu beri penghargaan atau pengiktirafan kepada pihak yang tak sepatutnya... atau entah apa-apa. Atau bila dah `tiada' baru nak beri penghargaan...? Maksud saya orang kita memang begitu, terutama bila dah tiada barulah kehilangan besar la, permata negara la, sukar dicari ganti la, insan seni sejati la, dan macam-macam la la la isla bonita lagi.
Sejarah penting. Bangsa yang belajar daripada sejarah dan budaya akan kekal maju secara rohani dan jasmani. Sejarah adalah pengukuran, percapaian dan suatu ilmu!. (alamak macam bersyarah pulak). Bila saya teringat Liza Hanim ke IB (Istana Budaya) saya berkata dalam hati eh kenapa ini berlaku?. Saya bukan tak minat suara Liza Hanim, dari segi suara mungkin dia layak. Saya akui suara Liza Hanim sedap di telinga saya, jauh mencapai oktava berbanding Siti atau Sheila Majid. Pernah sehari suntuk saya menyanyi (nyanyi korus lagu sahaja) lagu Getaran Cinta di Jiwa semasa duduk menyewa di Indera Mahkota, tanya Joe kalau tak percaya.
Semasa perlumbaan acara sukan berkuda di Terengganu (dianjur oleh ketua negara kita YDPA), Sultan Mizan suka sukan berkuda. Kak Pah juga yang diterbangkan ke Terengganu untuk nyanyi lagu Arab sebab peserta banyak dari timur tengah.
Nampaknya Kak Pah terus relevan. Semasa penyanyi baru sibuk `baru nak selak kain' untuk popular, baru nak basahkan badan di kolam renang, lapar gossip dan dambarkan suami orang (bukan suami macam kita, yang kaya tentunya...), Kak Pah pula semakin aktif memenuhi dan membuat persembahan di sana-sini. Daripada tahun lepas dia telah membuktikan kehebatannya apabila persembahan solonya di Stadium Tertutup, Kallang, Singapura berjaya menarik 8,000 penonton. Kalau buat solo dapat 8,000 orang dah kira hebat tu....tapi di negeri orang...negeri sendiri? he he he. Persembahan Kak Pah di sana pernah di hadiri oleh presiden Singapura.


Amboi Mila...tersenyum dapat dapat bergambar dengan Kak Pah.


Kemudiannya Kak Pah bersama Adibah Noor dan Anuar di Kuala Lumpur pun tidak kurang hebatnya. Nanti Kak Pah akan meraikan sambutan Hari Ibu bertemakan To Mum With Love bersama penyanyi Mawi di Hotel Palace of the Golden Horses, Seri Kembangan, 28 Mei ini.
Ternyata dalam suasana industri muzik yang `ringtong-ringtong ni', buat album tak laku dan nak buat konsert tak ada penaja...Kak Pah terus aktiviti menjalurkan dunia seni tanah air, memenuhi jadual yang lompang dan akhirnya sekaligus memartabatkan industri seni tanah air.
Khabarnya tahun depan Kak Pah sudah ditempah untuk membuat persembahan di gelanggang seni berprestij iaitu Istana Budaya (IB). Menurut sumber IB sendiri, Kak Pah dijadual akan memenuhi slot sambutan Hari Ibu. Jangan kata Kak Pah dah nyanyuk dan terlupa lirik, dengan lirik yang sudah beribu jumlahnya, dengan usia yang sudah wargaemas, apalah yang diharapkan sangat kan...tetapi Kak Pah tak boleh duduk diam. Mungkin sebab itulah dia terus bergerak ke hadapan... tak perduli apa kata orang.
Kak Pah pernah dibayar ratusan ribu ringgit untuk membuat persembahan, jaman gemilangnya beliau pernah mengadakan beberapa persembahan concert secara ekslusif di Germany, UK, Holland, Hawaii, Kuwait, Bahrain, Saudi Arabia, Turki, UAE (Dubai, Abu Dhabi), Hong Kong, Korea, Taiwan, China, Japan, Australia, Thailand, Filipina, Brunei, Indonesia, dan Singapura. . Menilai sejarah dan pencapaian Kak Pah selama ini. Memang langkah IB mengundang Kak Pah adalah langkah yang tepat dan bijak. Janganlah kata dia tak relevan atau dah nyanyuk (atau nak tunggu nyanyuk baru jemput?).
Kalau kita tidak minat seseorang tapi tak semestinya pencapaian dia kita tak perlu hargai...
Jan: Minat sangat lagu lama Kak Pah `Jangan putarkan lagu', dia nyanyi penuh penghayatan dan perasaan. Itu lagu lama, sekarang Kelly Clackson pulak nyanyi lagu tersebut.

3 comments:

Abah Mui'zz said...

Mang, aku rasa bekas pengurus Kak Pah (ada ke?) pun tak tahu sejarah Kak Pah macam yang ko tahu. Tabik, tabik. Hehehehe.

sukiman said...

ada...nama dia Mike Bernie, dia juga urus kak nita, sudirman, dan khadijah ibrahim....zaman 70an dulu.

he he he...thanks.

no ra said...

hanya tinggal kenangan..barulah orang akan berkata kehilangan yang besar buat Negara..apabila arwah telah tiada lagi






















.