"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, May 6, 2010

Dapat PC baru...teringat Wan Emril

Di tempat kerja lama saya dulu, Kolej Shahputra, saya ingatkan sayalah pekerja yang paling tak pandai dalam bab-bab komputer ni, tetapi rupanya ada iaitu Wan Emril. Sahabat saya ini sendiri mengakui kebutaannya dalam bab-bab komputer. Saya tergelak besar bila dia beritahu dia hanya pandai `cut' dan `paste' sahaja. Dan saya seperti biasa berlagak kononnya jika saya bukak kompeni, saya tak ambil dia bekerje. Dia boleh jadi drebar saya je. He he he.
He he he. Kami selalu berbual sambil tibang roti canai semasa makan di kedai tepi sungai kat Pekan dulu.

Gambar 1: Wan Emril Nizar bin Wan Embong, dia ala ustad rock sikit.

Namun saya percaya kemahiran komputernya kini mengalahkan saya, sebab dia ada terlibat dalam saham-saham (pada masa akhir-akhir saya meninggalkan Shahputra). Kalau nak tahu pasal saham pasti la kena tau komputer kan.... tentu dia dah banyak belajar komputer dan saya pulak kena jadi drebar dia, he he he.

Di kesempatan ini saya juga ingin mengucapkan selamat menimang cahaya mata kepadanya. Semuga Wan Emril sekeluarga sihat berbahagia selalu, adanya.

Tetapi ini bukan posting mengenai Wan Emril, cuma saya teringatkan dia bila saya terlibat dengan bab-bab komputer ni. Saya bukannya tahu sangat pasal komputer. Saya sekolah lama. Namun saya gembira bila dapat komputer baru yang sekeping tu. Dulu yang jenis gedabok saiznya tetapi kini slim je.

Semasa pemasangan komputer baru tersebut saya ada la menanyakan sedikit sebanyak pasal komputer baru ni pada juruteknik. Saya tanya soalan basik, `laju tak komputer ini'. Bukan apa komputer saya yang lama bak sibut babi lambatnya, geram betul. Mencabar kesabaran betul...


Gambar 2: Entah apa disumatnya dalam kotak ini
Saya lihat pemasangan tersebut, bila juruteknik krobek komputer saya, saya bertanya lagi. ' Nanti komputer lama nak letak kat mana? Saya tanya pulak `Boleh ke pihak lain trace apa yang saya lihat dalam internate ni'. Dia kata `Boleh dengan waktu, hari dan berapa minitnya sekali dapat ditek'. Saya tergamang seketika sebab kadang-kadang petang-petang saya selalu jugak buka `girls hot' kat internate, he he he...tengok Elezebth Taylor berbikini masa muda. He he he. Jangan marah.
Gambar 3: Di belakang kotak banyak lubang-lubang dan wayar-wayar
Keterangan gambar di atas: Itulah meja komputer saya. Saya pertayangkan secara ekslusif hari ni. Kelihatan kipas sebab hari sabtu dan ahad tak ada airkon, kelihatan juga juruteknik muda sedang krobek komputer, ada sekeping CD Enrique Iglesias, ada name card, jam tag heuer (yang palsu) dan sekerat cawan yang dah masuk 4 hari tak dibasuh.

Di tempat kerja baru, saya jugalah paling tak tahu komputer kot. Saya selalu tebalkan muka kol bahagian komputer bila komputer saya ada apa-apa kesalahan. Pernah saya kol bahagian komoputer sebab nak tahu kenapa komputer saya tak ada internate sedangkan bilik kawan-kawan saya yang lain ada. Juruteknik suruh saya periksa satu persatu. Rupa-rupanya wayar sambungan internet tercabut dari plaqenya.

Gambar 4: Aaaa dah nyala dah.

Peningkatan dalam pengetahuan berkomputer saya tak banyak. Saya ketinggalan jauh berbanding dengan anak-anak saudara saya. Entah bila saya nak meningkatkan ilmu komputer. Jauh di sudut hati saya tak naklah ketinggalan sebab komputer semakin penting.

Gambar 5:Amboi macam bank negara pulak...

Gambar 5 di atas tak ada kena mengena dengan tajuk posting, saja nak tunjuk pokok ong saya yang ramai memujinya bila tetamu masuk ke bilik. Tetapi pada suatu petang bila juruaudit masuk dia tanya `apa relevennya pokok ni dengan kekemasan bilik?. Saya tak jawab, he he he. Lagipun hidup saya pun bukan releven sangat kepada dunia ini, kah kah kah.

Dengan ada komputer baru ni, bilik saya nampak la canggih sedikit. Saya berterima kasih banyaklah kepada pihak yang terlibat sehingga memungkinkan komputer sekeping ni ada atas meja saya. Nampak nipis sangat, slim.

Kadang-kadang nampak kartun pun ada. Darat sungguh saya ni...

Jan: Walaupun ada komputer hati kutetap berdarah...(pulak dah)

1 comment:

Abah Mui'zz said...

1. Tahniah kat Wan Emril juga. Lama sgt tak jumpa dia.

2. Wah Man, canggih komputer.

3. Patut jawab kat auditor, "Pokok tu takde kaitan dgn kekemasan bilik, sekadar sumber oksigen saya".

.