"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, May 24, 2010

Rambut baru dan senyuman...

Gambar 1: Senyum promosi (cari makan...)
Sempena saya berambut baru, saya akan huraikan beberapa senyuman yang saya gayakan bersesuaian dengannya. Senyum pertama (rujuk Gambar 1). Senyum jenis ni boleh kita gayakan bila ada orang yang kita minat (yang dia tak hairan pun kat kita? he he he). Tetapi kita kena la positif, kot-kot sangkut. Tak kan dalam seribu senyuman pun kita gagal?
Senyum ini juga boleh kita pukul dan berikan gambarnya kepada mana-mana pihak yang nak berkenalan dengan kita. Berikan pada orang yang suka sangat nak match-matchkan kita (walaupun pada dasarnya hidup dia laki bini pun tunggang langgang). Atau gambar ini boleh kita buat sebagai cover kat Facebook kita. Nanti ramai yang add.

Gambar 2: Senyum keliru...

Senyum keliru ni (rujuk gambar 2 di atas) susah nak buat sebab kita kena guna satu kening je. Satu kening terangkat satu lagi cuba horizontalkan seperti biasa. Pada masa yang sama perlu diingat kita harus gerakan kening dan mulut pada arah yang berbeza. Iaitu jika kening kanan terangkat pastikan senyuman bibir herot ke kiri (rujuk sekali lagi gambar 2 di atas kalau tak faham-faham). Dan begitulah sebaliknya jika kening kiri terangkat, senyuman mesti diherotkan ke kanan.

Kita boleh gunakan senyuman ini bila kita tanya soalan pada sesiapa, contohnya pelajar. Mereka jawab ala-ala dekat betul tetapi salah jawapannya. Kira kita nak ambil hati la katakan. Sebagai pendidik kita disyorkan menggunakan senyum jenis ini agar pelajar kita tak merasa menyesal bila mereka memberi jawapan yang agak salah...

Gambar 3: Senyum antara senyum dan tangis

Senyum ni saya biasa buat. Terutama depan keluarga, kawan-kawan dan depan para pelajar. Nama lain senyum jenis ni ialah senyum sekerat ataupun di Filipina ia lebih dikenali sebagai senyum `Separatebu' iaitu manis yang tawar.

Moral disebalik senyuman ini ialah jika ada kesusahan kita janganlah pamirkan di khalayak macam la kita saja dalam dunia ni ada masalah. Orang lain kononnya tak ada masalah? Kalau kita pamir kesusahan di wajah kita (yang bukannya lawa sangat pun, he he he) kemungkinan akan jadi keruh, cepat tua atau lusuh.

Gambar 4: Senyum seribu mawar...

Untuk melahirkan senyum jenis ini (rujuk gambar 4 di atas) kita harus ada unsur gatal sikit dalam hati. Namun jangan gatal berlebih, kita bukannya permugara. Fokusnya di mata, iaitu senyuman yang nak dibuat mesti link dengan mata yang sengaja kita bulatkan. Tetapi jangan bulatkan sangat. Nampak mengada.
Senyum ni payah nak buat sebab kening mesti di samakan, tak boleh sebelah tinggi sebelah naik macam Ziana zain. Mulut pula mesti horizontal. Tak boleh senyum sekerat atau sebelah terlebih naik herot.

Gambar 5: Senyum beriman (pasrah)
Inilah jenis senyuman paling mega payah nak buat. Iaitu senyum beriman (pasrah). Ianya kena lahir dari hati yang bersih, suci dan tidak berdendam (konon...huh!). Contohnya, biarlah apa orang nak buat aniaya kat kita, jangan kita buat aniaya kat orang.
Biasanya senyum ini hanya mampu dibuat apabila berumur 40 tahun ke atas. Di mana unsur kesabaran, kematangan dah mula berputik...(kalau berputik la). Dengan pengalaman hidup, membantu kita wujudkan senyuman ini. Iannya menjawab kenapa kebanyakan remaja tidak memiliki senyuman jenis ini.
Perhatikan gambar 5 di atas, dari segi fizikal mulut sebenarnya tidak tersenyum tetapi kening memainkan peranan utama. Mata pulak jangan bulatkan kerana dikhuatiri akan jadi senyum seribu mawar. Kebanyakan masyarakat kita masih keliru antara senyum seribu mawar dan senyum beriman (pasrah)...adanya.
Nikmatilah senyuman-senyuman daripada gambar-gambar di atas. Manalah tau kot ada yang rindu menghiasi kamar hati...uweeek!

Jan: Senyumku tak seghairah, gerak gayaku tak selincah... (pulak dah)

2 comments:

Eja said...

saya pasti awk x buat suntikan botok...sbb mampu pelbagaikan senyum...he3

senyumlah seindah dunia..

cemana ek senyuman awk tatkala sblm bln ramadhan tahun lepas...ampun..

uNcLeJoE said...

naper cam same je senyum tu semua ... ahaksss

suki aku pun tkr gak layout blog.. gi r tengok.. n entry ari ni .. mesti ko tahu komen camne..

.