"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, October 1, 2009

Bila rumah tak berpagar...

Gambar 1: Ada pulak pokok hiasan saya letak dalam kolam tu, he he he.
Sekarang saya beralih kepada gaya taman mini. Saya pelihara ikan sebab katanya kena ada unsur air dan hidupan barulah boleh digelar taman. Saya beli ikan gupy kat pasar minggu Muadzam, dan entah ikan apa 2 ekor ikan kecil kecil warna merah. Bolehlah saya bercakap dengan ikan-ikan tu kalau rasa boring.
Pasu kolam tu kawan saya kat nurseri yang hadiahkan. Di nurserinya ada dijual yang baru tetapi saya suka yang nampak antik dan berlumut, so saya mintak beli. Pasu kolam ni sebenarnya dia display kat nurseri dia.
Suatu petang dia datang antar dengan van. Bila dia beri percuma, saya tergamang dan terpegun sebab rasa gembira sangat. Dah lama saya minat pasu kolam antik ni sebenarnya, he he he. Bila dia hantar ke rumah dia ada kata `biar abang gembira'. Apa muka saya nampak sedih sangat ke? He he he.
Gambar 2: Amboi besarnya cengkerang siput tu, ambik kat Pulau Perhentian ke?
Kat bawah pangkal batang pasu saya rimbungkan dengan pokok-pokok pasu kecil. Saya letak juga kulit kerang dan kulit siput yang besar, biar nampak semulajadi sedikit kononnya. Kulit siput dan kulit kerang tu saya ambik semasa saya balik beraya tempohari.

Gambar 3: Amboi kerusi duduk mengadap, ala kot kadang-kadang Ja datang ke?

Saya letak pulak 2 buah kerusi, senang duduk malam-malam ambil bayu. Kadang-kadang duduk dalam rumah panas. Tak kan nak berseparuh bagel 24 jam kan?. Maka boleh duduk rehat malam-malam kat bucu ni. Isap rokok ke untuk bakar diri.

Keluasan tak seberapa, kena pandai-pandailah aturkan segalanya dengan teliti. Kalau silap atur semuanya tak bererti.



Gambar 4: Ikan dah bertukar jadi siput?
Bila saya pulang daripada kerja, saya dengan gembiranya melenggang lenggang kangkung nak pergi tengok ikan di dalam kolam kecil ni. Gembira sangat rasa, kot-kot ada dah yang beranak.... Saya dapati kulit kerang dan kulit siput besar ada dalam kolam mini saya (rujuk gambar di atas)! Saya angkat semula letak ke bawah pasu. Saya cari ikan-ikan saya, ya allah tinggal sekor!
Jan: Doktor tu tak faham apa-apa, dia suruh saya berehat je...



No comments:

.