"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 27, 2009

Sharifah Aini dan bahasa inggerisnya...

Salah satu album inggerisnya yang bertajuk Rasa Sayang (feeling Love).





Sebagai peminat yang agak setia, saya perasan yang Kak Pah selalu bercakap dalam bahasa inggeris bila ditemubual oleh wartawan. Pernah dalam satu temubual saya dapati beliau bercakap seratus peratus dalam bahasa inggeris apabila wartawan menyoalnya menggunakan bahasa inggeris. Saya tidak boleh berbahasa inggeris dengan baik tetapi saya mampu untuk mengenali/mengetahui beliau menggunakan bahasa inggeris yang betul dan sebutannya sangat sempurna.


Ada pihak yang menulis dalam internate menyampah dengan sikap Kak Pah ini. Saya no komen. Semua orang bebas melahirkan pendapat. Cuma saya kagum dengan sikap mahu belajar beliau. Ketika beliau mula jejaki kaki ke Kuala Lumpur, sepatah haram pun beliau tidak tahu berbahasa inggeris.

Namun beliau gigih belajar bahasa ingeris dengan menghadiri kursus di Universiti Malaya. Saya tidak ingat nama pensyarah tersebut tetapi pensyarah itu bukan orang Melayu. Pada masa tersebut beliau selalu berulang alik ke UM dengan menyewa teksi. Begitulah ya kalau sudah nekad dan tahu apa yang dicita-citakan. Beliau mahu belajar bahasa inggeris kerana tahu kepentingan bahasa tersebut. Saya percaya semasa berulang alik ini tidak terlintas pun yang suatu hari nanti dia akan jadi jutawan dan dianugrahkan sebagai Biduanita Negara.

Hasilnya beliau dapat berkomunikasi dengan baik dalam bahasa tersebut dan telah berjaya merakamkan lebih sepuluh album inggeris. Saya ada la juga dengar lagu inggerisnya daripada keaterage ayah saya. Suaranya masih suara dan gaya Sharifah Aini, itu yang penting. Tak payahlah nak buat-buat jadi suara nyaring macam penyanyi kulit hitam atau berdesus-desus bunyi macam orang kulit putih.
Jualan album inggerisnya ketika itu purata 20,000 sahaja. Tetapi 20,000 pada masa tersebut sudah boleh dikatogerikan sebagai laris. Pada masa tersebut jualan album inggerisnya menandingi album inggeris Anita Sarawak dan Sudirman.

Dan dengan berbahasa inggeris juga beliau telah mengadakan beberapa persembahan concert secara ekslusif di Germany, UK, Holland, Hawaii, Kuwait, Bahrain, Saudi Arabia, Turki, UAE (Dubai, Abu Dhabi), Hong Kong, Korea, Taiwan, China, Japan, Australia, Thailand, Filipina, Brunei, Indonesia, dan Singapura.


Ketika artis sekarang yang terkeakeng soyok, terkinja-kinja konon nak go international atau dengan `world'nya...rupanya Kak Pah dah lalui semua itu. Beliau sudah `world'kan Malaysia pada zaman kegemilangannya. Cuma biasalah orang kita kurang meneliti sejarah dan menghargai apa yang telah berlalu, apa yang mereka pernah ada.
Jan: Masa sekolah dulu paling benci subjek bahasa inggeris, kedua PJ (pelajaran jasmani), dan ketiga...taraaa...matematik.



3 comments:

Unknown said...

Diction English nya bagus...mmg bunyi mcm penutur asli. Tak mcm penyanyi no. 1 skrg ni, 'koya' je lebih. Love you, Umi Sharifah Aini...

sukiman said...

Saya ada beli CD-Cd englishnya, saya minat sangat...

Apa yang kak pah buat semua menjadi, lagu arab boleh, lagu asli pun boleh...

UmmiKami said...

Salam dahulu..

Dari masa hingga masa.. saya memang minat dengannya.. :D

.