"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, October 27, 2009

Tuhan tak tunai...

Kita tetap berdoa walaupun kita tau sangat adanya kemungkinan besar doa tu tak dipandang pun, he he he. Sebabnya? Sebab kita ni bukan jenis islamik sangat, he he he. Tetapi kita tetap juga berdoa kerana kita percaya tak kanlah orang yang islamik sangat je doanya didengari dan dikabuli...
Walaupun ala Amerika, kita penggemar Madonna dan bukannya Waheda, kita tetap berdoa. Kita tetap berdoa dan mengharap... sebab kita juga mengharap tuhan bertolak ansur...
Kawan-kawan kita pulak kata kalau kita nak kita kenalah berdoa dan jangan sesekali berputus asa, malah ustad yang ada di depan mata pun mengiakannya. Kita kena berdoa, kita kena meminta-minta, kita tak boleh angkuh!
Pada malam-malam sunyi kita bangun berdoa. Walaupun rasa mengantuk giler kita bangun jugak untuk pakai baju dan seluar sebelum berdoa. Tak kan kita nak berdoa separuh bogel walaupun dalam bilik tu kita je yang ada...
Doa tu kuat kuasanya, ajaib dan misteri... kita teringat kata-kata dari buku agama yang kita beli dari pasar malam. Lagipun kita tahu tak ada pada sesiapan pun lagi boleh menolong, banyak perkara adalah di luar kemampuan manusia. Kita percaya...kita pasrah.
Kita bangun sebab kita percaya sangat malam-malam hening disepertiga malam ia kemungkinan akan didengar dan dikabulkan... Lagipun kat mana lagi kita nak minta tolong? Kat mana nak mengadu nasib? Kalu cerita atau mengadu kat kawan, silap-silap haribulan dan tahunan mereka buat modal menjatuhkan atau memperlekehkan kita balik (kawan yang berbulu musang).
Kita cuba susuri hidup ini sebaik mungkin, kita usaha, kita buat yang terdaya walupun kita tahu daya kita tu tak cukup mana lagi untuk tuhan beri berkat. Tapi kita berdoa juga, lagi dan lagi...
Tahun berganti tahun, dekat berganti dekad, tiap hari kita berdoa...tiada bukti pun doa kita tu akan tertunai... kita berusaha dah terdaya dayi, sampai terduduk...
Tapi tak nampak lagi walaupun bayangnya...tapi kita terus berdoa, berdoa dan berdoa, he he he. Kita degil!
Jan: No komen...

No comments:

.