"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Sunday, October 18, 2009

Beritahulah dulu ya...

Beritahu dulu ya...he he he, eh ya dulu beritahu, eh, hu hu

Daripada meja di tengah ruang tamu, saya melompat bangun bergegas ke dalam bilik persalinan (bilik tengah). Saya capai seluar panjang (tercapai seluar kerja) dan sauk baju t'shirt berkolar (tetapi terpakai terbalik)...
Memang daripada tadi saya ada dengar asalamualaikum-asaklaimualaikum. Saya ingatkan tetamu nak datang rumah sebelah, namun apabila mereka ketuk sliding door barulah saya tahu, rumah saya!.
Tadi saya berseparuh bogel sedang marking projet paper, nak buat carry mark. Huh kaget dan berdebar dibuatnya.
` Saja tak sms tak nak menyusahkan....' katanya apabila menyambar kuih tat nenas yang adik saya berikan kepada saya. tat tu dah lebih sebulan usianya, he he he. Nasib baik ada lagi. Ada la dua tiga jenis biskut tinggal saki baki...
Saya rasa eloklah apabila kita nak bertandang ke rumah orang, wahima hari raya pun hendaklah kiranya kita memberitahu tuan rumah dulu. Bukan apa sebenarnya dan hakikatnya lebih menyusahkan tuan rumah jika tetamu bertandang secara tiba-tiba.
Alasan tak nak menyusahkan orang dah jadi menyusahkan orang sebenarnya, cuba sama-sama kita fikir:
1. Keadaan rumah.
Bukan semua rumah ada orang gaji. Dan bukan semua rumah 24 jam elok macam hotel. Pastilah tuan rumah kelam kabut. Kalau rumah macam titanic pecah macam mana? Kalau kita datang ketika mereka tak kemaskan rumah tentu mereka rasa malu dan tak selesa dengan kehadiran kita kan, kan?. Kita buat mereka malu...
2. Ada hal lain.
Mungkin masa tu tuan rumah sebenarnya nak ke rumah orang lain (dah janji pun). Bila kita datang mereka tak tergamak pulak meninggalkan kita, sedangkan dia dah janji dengan tuan rumah lain. Tak ke menyusahkan orang.
3. Adat kita.
Orang datang rumah nak juga kita hidangkan makan minum serba sedikit. Kalau kita tiba-tiba terpancul depan pintu, mereka rasa tak selesa. Kalau kita beritahu awal-awal bolehlah mereka buat meegoreng ke, atau beli je pisang goreng kat kedai berdekatan rumah.
Maka sebab itulah saya berpendapat, adalah lebih elok beritahu dulu. Apa salahnya sms dulu. Sekarang dah ada khidmat sms. Atau lebih sopan kalu kol bukannya sms.
Pengajian moral dan siviknya:
Kesiannya terutama yang dah berlaki bini kerja dan dah ada anak-anak. Mereka perlukan masa sedikit untuk siapkan persediaan untuk tetamu. Kalau kita terjah je, mereka dahlah penat balik kerja, kita kerjakan mereka pulak.
Kita datang bertandang nak rasa selesa di kedua belah pihak, dan berbual mesra, biarlah tuan rumah rasa mereka dah buat yang terbaik.
Kita kena beritahu yang kita gatal nak bertandang...pada sekian-sekian, pukul sekian-sekian!
Jan: Selamat bertandang...he he he emo sikit, jangan mare...

No comments:

.