"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, September 30, 2009

Alias Deris: Boleh Tanya Tak?

Walau dugaan silih berganti,
Dia tetap teguh berdiri,
Sehingga terungkapnya kebenaran


Itulah antara ungkapan kata terpang-pang di cover novel `Boleh Tanya Tak?' karya Alias Deris yang diterbitkan pada tahun 2009 (cetakan ke 2). Novel ni bukannya novel remaja atau akhir remaja (macam saya ni) tetapi untuk awal remaja iaitu dalam lingkungan umur 9 hingga 15 tahun.

Ni hah cover bukunya... Ada lambang LOVE tapi bukan pasal cintan...

Saya menyambarnya bersama novel `Zizan atau Zidane' (juga karya Alias Deris) di sebuah kedai buku kecil, di sebuah daerah terpencil...Muadzam Shah.
Pun begitu saya juga membacanya. Masa nak tidur tu... masa kelebek-kelebek buku-buku, tangan saya mencapai novel `Boleh Tanya tak?'. Saya membacanya sehingga lewat pukul satu pagi baru habis, he he he. Baca semasa nak tidur. Mulanya ingat tak akan habis membacanya tetapi persoalan mengapa Sherrina begitu terluka setelah dihina di sekolah menyebabkan saya mahu tahu. Kesian dia baru bertukar sekolah dan terkena musibah pulak. Dan saya nak tahu jugak apa Edly buat sehingga Sherrina begitu terluka. Maka saya terus membaca daripada satu muka surat ke satu mukasurat sehinggalah tak sedar ke mukasurat terakhir, 151.

Novel ini bukannya kisah cinta. Temanya adalah persahabatan. Banyak persoalan mengenai nilai-nilai persahabatan diungkapkan di dalam novel ini yang secara langsungnya memberikan pengajaran dan moral yang indah kepada pembaca.

Persekitaran dan lokasi banyak berlegar di sekolah dengan ramai kawan lain yang membawa watak sampingan yang pelbagai bangsa (satu Malaysia), begitu juga gurunya yang berkonsepkan satu Malaysia juga. Best jugak cerita ni kerana ia berjaya membawa saya ke alam persekolahan dulu, tiba-tiba syahdu rasa...(pulak dah).
Sebagai pengulas novel awal remaja yang tersohor (konon tersohor tapi ni la kali pertama ulas novel dalam hidup, he he he) saya sangat berpuashati dengan persembahan yang menepati ciri-ciri novel awal remaja terutamanya plot bergerak cepat, banyak dialog dan pendek dialongnya, bahasa mudah dan segar, ada adengan lucu, klimaks yang tak melampau, suasana persekolahan dan world view lingkungan pemikirannya awal remajanya.
Saya rasa lucu pulak watak cikgu Nordin yang memberi komen kepada pelajarnya macam Roslan Aziz Malaysian Idol dan Cikgu Norasyid macam Adlin Aman Ramli dalam Akademi Fantasia...bila memberi komen terhadap persembahan para pelajarnya...(M/s: 109, Prg: 2, 4). Ia menimbulkan rasa real je bila membaca buku ni, mendekatkan kita ke alam cerita.
Namun penulisan ini saya fokuskan kepada unsur-unsur penerapan agama di dalam novel ini. Unsur agama yang saya maksudkan di sini ialah bukan sahaja melalui perkataan tetapi juga situasi dan adengan yang menyematkan pembinaan insan yang mulia. Ada di antaranya tidak dinyatakan secara terangan tetapi ia memang salah satu amalan dan tuntutan agama. Contohnya apabila Zubaidah terpenyek kerengga, lihat di bawah:
''... kerengga yang kecil itu juga makluk ciptaan tuhan. Kerengga itu barangkali mempunyai keluarganya sendiri. Apakah nasib keluarganya nanti? Alangkah malangnya....'' (m/s: 11, Prg:4).
Agama mengajar kita ambik kisah mengenai makluk ciptaan yang lain sebagai suatu makhluk juga yang ada hak untuk hidup. Kita ni sibuk 24 jam, mungkin kita terlepas nak mengajar anak banyak perkara mengenai kemanusian, di sinilah saya melihat peranan Alias Deris mewakili pihak kita (kita yang sibuk cari duit dan bergaya 24 jam ni kan? He he he, jangan terasa sebab mungkin betul apa yang saya kata ni!).
Begitu juga terdapat peristiwa apabila berlaku kematian ibu Tasbeeh (kawan baik Sherrina), digambarkan adat menziarah memang diamalkan bersama amalan saling membantu antara satu sama lain. Mak Cik Jah ini adalah jiran terdekat.
''Mak Cik Jah menutup semula kain yang menutupi jenazah ibu Tasbeeh yang diselaknya tadi. Tasbeeh sebolehnya tidak ingin melihat emaknya dalam keadaan begitu. Dia sedar ketentuan ilahi. Cuma tadi dia tidak mampu menahan kesedihan. Segala-galanya berlaku dengan pantas.'' (m/s:72-73, Prg:7,1).
Begitu juga dengan dialog yang mengajar awal remaja supaya bertimbang rasa, menghormati waktu amalam agama individu lain, garib-garib buta mana boleh telefon rumah orang:
'' Sherina, kenapa menelefon ke rumah orang waktu magrib begini? Tunggulah selepas solat nanti. Nanti terganggu pula orang di sana,'' Sapa puan Salmiza secara tiba-tiba sambil menegur perbuatan Sherrina itu.'' (m/s: 125, Prg:1).
Banyak lagi unsur agama dan moral yang diterapkan dan disematkan dalam novel ini terutama pergaulan antara lelaki dan perempuan yang mesti terkawal, semangat kerja sama berpasukan dan menolong antara satu sama lain.
Saya berpendapat pada peringkat awal remaja pembinaan minda haruslah kuat diisi dengan banyak panduan. Agama adalah salah satu sebagai panduan hidup (bukan bebanan). Semua pelajar boleh rajin belajar dan menjadi somebody suatu hari nanti...tetapi mestilah menjadi somebody yang terisi pembinaan mindanya daripada awal. Jika tidak bina jambatan, jambatan runtuh, bina stadium, stadium runtuh (no komen, he hehe) atau kerja bank, buat lari duit...he he he.
Novel ini saya akan poskan kepada anak saudara di Besut, sebagai tambahan kepada koleksi buku cerita-ceritanya. Saya juga akan terus membeli karya Alias Deris untuk anak-anak suadara kerana dalam karyanya banyak unsur penyerapan dan pembinaan jati diri ke dalam para pembaca. Penyerapan secara bijak, kuat dan segar. Apalah sangat menghabiskan sedikit wang untuk pembinaan minda anak-anak kita kan? (opps...anak saudara juga, he he he).
Sesekali asyik dok mengodar Pizza untuk makanan perut anak-anak, apa salahnya kita sekali sekala mengodar buku untuk makanan minda otak anak-anak, kan?...
Jan: Teringin sangat nak buat novel bertajuk `Puaka', tetapi bukan novel seram, novel pasal kecurangan dan tragis kasih tak kesampaian...

No comments:

.