Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 13, 2008

Norbaya bte Hashim

Perkenalan pertama

" Kak Norlah yang menalipon ari tu, Selamat datang ke Kolej Shahputra" Seorang wanita kecik molek bangun memperkenalkan diri. Berpakaian ala-ala blazer dan berselendang ala-ala wanita UMNO. Mesra dan sopan orangnya. Sekali tengok macam setiausaha dalam drama-drama swata TV3.

Aku menyambutnya dengan mesra, terus duduk di kerusi sesopan mungkin (tanpa disuruh-suruh ). Kemudian dia hulurkan satu borang, dan tiba-tiba bangun...

" Sukiman isi borang ni dulu", kemudian dia duduk kembali. Eh kenapa pulak kalau setakat memberi borang tak perlulah bangun, dan duduk semula… dalam hati aku rasa pelik sedikit melihat gelagat ini, namun mungkin itu adalah satu cara nak `welcome' orang, nak hormati orang...

" Sukiman duduklah dulu Kak Nor nak cari En Zuki, lepas tu Kak Nor akan uruskan tempat tinggal sukiman, jangan bimbang". Sambil tersenyum, dia bangun lagi, lalu melenyapkan diri dari pejabat.

Memanglah aku bimbang masa tu, aku nak duduk dengan sapa?, Kat bawah segala mak nika aku bawak daripada kampung, ada baldi, hanger dan beg pakaian kusandarkan di pintu, tepi dinding. Nak tidor mana malam ni ya?, he he he. Namun lega, segala kerungsingan lenyap bila Kak Nor ingatkan kembali... jangan bimbang...

Aku memandang persekitaran bilik Kak Nor, tak besar mana pejabat ni... Aku melihat atas mejanya ada banyak fail dan pelbagai kertas. Tepi hujung meja ada bekas air, emmm `tupperware'....

Ada mesen photostep dirapatkan ke dinding. Di dinding ada gambar lukisan berharga murah, terlukis Vase @ gelas kosong dan ada bunga-bungaan diletakkan gitu je... sebelahnya. Pelik lukisan tu, letakla bunga tu dalam vase tu. Entah apa maksudnya lukisan tu, aku tak tahu dan tak nak ambil tahu. Memang lukisan ada simboliknya, sesimboliknya penghijrahan aku ke Pekan...

Kira-kira 5 minit kemudian, dia datang kembali...

"Sukiman jumpa En Zuki dulu, lepas tu datang jumpa Kak Nor semula ya, maaf Kak Nor ada kerja sekejap". Dengan lembut dan bersopan dia minta diri, bergegas keluar sekali lagi dari pejabat tersebut. Dia kelihatan sangat sibuk, namun semasa bercakap matanya tetap melihat kepada aku.

Itulah satu keistimewaan Kak Nor, bila bercakap dengannya dia akan melihat kepada kita. Bukan sesetengah orang bila bersalam pun mata tak tengok kepada kita, macamlah kita ni bakal abang ipar tiri dia...padahal sunat tengok mata bila bersalam.

Itulah pertemuan pertama saya dengan puan Norbaya bte Hashim, iaitu pada hari terdaftarnya saya sebagai pekerja di Kolej Shahputra, Pekan.

Dan hari berikutnya kami berjumpa lagi dan lagi dan lagi. Akibat struktur organisasi, saiz populasi dan rekabentuk bangunan, saya dengan Kak Nor bertambah rapat. Setidaknya tiap hari akan melihat Kak Nor bila hendak ke pantry atau ke toilet (sebab kena lalu ikut pejabat).


Inilah gambar kenangan dengan Kak Nor, dipukul pada 23hb 5 tahun 2007 oleh Adnan.

Bersambung...

jankaulu: Kak Norlah orang pertama membuat diri ini merasakan/terasakan diterima oleh bumi Pekan...

1 comment:

danny said...

oh! ada sambungan... macam cicakman and lord of the ring

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home