Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, November 24, 2008

Tag: Inilah saya...

Dengan berblog kita dapat kepuasan, dapat membaca penulisan orang, mengenali dirinya lebih dekat....

Kalau kita perhatikan jika kita menjawab soalan-soalan sebegini ia juga mengenalkan diri kita kepada kita sendiri dan juga kepada khalayak. Ia sedikit sebanyak menjawab siapa atau jenis manusia macam mana kita ini kan…? Di sini ada jawapan yang saya berikan agak panjang, ada yang agak pendek, namun ia telah dijawab sejujur mungkin… Ada beberapa bahagian saya tidak berdaya menjawapnya.

THREE NAMES THAT FRIEND CALL YOU

Skimeaa – Segolongan kawan di daerah saya pernah panggil nama ni masa kat kampong zaman persekolahan. Mungkin nama itu disingkatkan dan diloghatkan daripada nama Sukiman. Entahlah dulu tak tanya pulak. Masa tu kira kalau orang panggil apa pun, terima je. Tapi kini saya rasa macam nama jenama piring terbang pulak.

Ada juga yang panggil Kiman, kawan rapat pernah panggil nama ni. Secara peribadi saya sangat suka bila orang guna nama ni sebab rasa sedap didengar, bunyi macam kartun dan manja… (huh mengada pulak dah).

Pada sepanjang hayat saya (setakat hayat hari ini, dan saya percaya saya hanya ada satu hayat) nama Manlah yang paling ramai digunakan orang terhadap saya. Nama ni kira terkenal, contohnya dalam drama-drama swasta apabila nak letak nama bagi watak yang baik, sopan, jujur, setia, berintergriti, dan sewaktu dengannya, nama Man selalu digunakan….

Semua nama masih berpaksikan kepada nama Sukiman, cuma cara sebutan dan singkatan sahaja berbeza.

THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE

29.04.1970, 06.04.2001, 01.01.2012.

THREE WAYS TO BE HAPPY

Bersantai di tepian pantai, mengimbau kenangan lalu, menyelak peristiwa suka duka. Kita akan rasa terkejut kerana sesuatu yang kita rasa pahit dan duka apabila masa berlalu ia ada bau harum kenangannya. Melihat kulit siput, karang di pantai, teritip di celahan batu mahu bercerita…kita menyambutnya, persilakannya mereka bercerita.

Kedua, jika rasa tention dan putus asa, saya akan memasak. Biasanya saya masak apa sahaja yang saya suka makan. Entah kenapa bila masak rasa gembira, walaupun hasil masakan itu kadang-kadang hanya layak dimasukan dalam tong sampah… He he he.

Juga bila saya rasa boring dan perlu diceriakan saya akan ke tempat beli belah. Ah bukannya saya membeli sangat, tak belah pun. Namun melihat barangan yang dijual yang terutama yang tak mampu dibeli memberikan saya seakan kepuasan. Semasa jalan-jalan tu membawa saya ke kedai buku, Cd, pakaian dan lain-lain. Gembira sangat rasa, pastu singgah lah kat kedai makan sekejap sambil bincang apa yang dah dibeli dan yang tak mampu beli dibeli tadi, he he he.

Namun sekarang saya jauh dari pantai, jauh dari pusat membeli belah, so bila rasa unhappy, start motor gi pasar beli barang masak, masak tom yam…


THREE OF YOUR FAVORITE SONGS AS OF NOW

Tiga terpilih,

Hanya nyanyian dalam sepi nyanyian Chris Vadham. Entahlah sedih bila dengar, orang kata tak baik untuk jiwa jika kita bersedih hati, namun bagi saya setelah saya dengar ia memberi kekuatan.

Saya percaya lagu ada tenaga memberikan kita kekuatan untuk harungi kehidupan, sambil bawak kita ke daerah lalu. Lirik lagu ni best, pasal orang yang mulia yang rela berkorban…dan terkorban.

November rain lagu yang saya minat sejak kat Universiti, minat sebab muzik dia datang dari langit agaknya, best.

Bunga tanjung nyanyian datuk Sharifah Ani, sebab susun atur muziknya best apatah lagi penyanyi kegemaran saya alunkan, lemak merdu. Ni antara lagu Melayu yang paling saya suka.

THREE PERSON YOU MISS FROM YOUR PAST

Maaf rahsia…

THREE GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE THREE OF YOUR FAVORITE

Patung kucing, buku dan barang tembaga

Pasal hadiah-hadiah ni, saya lebih suka menerima daripada orang yang saya suka, bukan pasal hadiah tapi pasal perasaan…(pulak dah).

HOBBIES

Saya suka berangan atau mengelamun. Memang dari kecil kot, masa darjah dua masa dalam kelas saya berangan tiba-tiba turun UFO tengah padang sekolah dan makan guru bahasa inggeris saya yang bengis, masa tu saya sempat lari, ramai juga cikgu yang jahat terkorban (cikgu yang saya tidak suka). Sampai sekarang saya suka berangan, he he he.

Saya suka sangat mendengar lagu, bila bangun pagi terus buka lagu kebanyakannya lagu jenis slow, saya tak suka jika bising sangat.

Selain itu saya suka berkebun, menanam pokok, entah mengapa bila berpeluang melihat ia membesar ia memberi satu kepuasan kepada diri saya (selain drp terapi minda).

THREE PLACES YOU WANT TO GO FOR VACATION

Langkawi
– Pernah pergi sekerat jalan tapi mengalami kemalangan dengan Lokman, kereta terbalik kat Lancang. Masa tu kami bawak tunai RM3K sorang nak berbelanja di sana kononnya… tapi tuhan maha berkuasa...

Bali
– pernah pergi sekali dulu, tak puas best sangat. Masa pergi tak ada duit…

Cameron Highlang
– Tak pernah pergi pun, katanya banyak pokok2 cantik kat sana.

THREE FAVORITE CARTOON/ANIME CHARACTER
Mickey mouse, Donal Duck dan Kampung Boy
THREE MALLS YOU USUALLY GO TO

Megamall, Kuantan Prade, terbaru East Cost Mall.

THREE FAVORITE DRINKS
1. Nescafee – tapi tak boleh minum banyak, mak marah sebab diri ada darah tinggi.
2. Teo o panas – selalu minta kat kedai.
3. Pepsi cola
THREE THINGS FOUND IN YOUR BAG

Saya tidak bawa beg selalu (tak macam lelaki francis), saya bawa bila ke kampus dan bila pergi kuantan, bila saya selak tadi ada:

1. MP3
2. Kamera
3. Buku catitan

THREE FAVORITE COLOURS
Putih, merah dan sudah tentu biru.
TOP THREE FOODS YOU LOVE SO MUCH
1. Tom Yam
2. Telur Masin
3. Kek pisang/buah.
TOP THREE 'THINGS' SPECIAL TO YOU
Koleksi barangan tembaga (antik)Add Image
Koleksi CD Datuk Sharifah Aini (setakat ni ada 15 CD sahaja), ada orang pinjam lepas tu tak hantar, dan hilang...
Hadiah daripada seseorang yang masih belum dibuka … (dah masuk 4 tahun)
TOP THREE ATTITUDES YOU LIKE
1. Bersopan
2. Baik hati
3. Rendah diri
TOP THREE FACES YOU LIKE

Maaf rahsia…

THREE THINGS YOU'LL BE DOING TOMORROW

Kemaskini fail QE.
Kemas dapur sebab ada orang nak datang baiki pintu, nanti dia tengok dapur tak kemas, he he he.

dan Edit baju (rasanya baju yang dah tak muat kena asingkan, he he he.)

TOP THREE WHY YOU ARE BUSY AT THIS TIME

Kena buat laporan mengenai Quality Environment, kena siapkan teaching profile, kena buat kuiz.

Jan: Huh! Abis jugak akhirnya….lega

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home