"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, November 26, 2008

PPSMI

Bukan semua perlaksanaan yang kerajaan jalankan kita sokong atau terima bulat-bulat, kadang-kadang kita juga mempunyai pendapat tersendiri mengenainya. Pendapat yang sama sekali bertentangan dengan dasar atau kehendak mereka. Saya memang kalau boleh mintak sangatlah kerajaan mansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ni.


Memang betul kadang-kadang ada perkara yang kita tidak perlu banyak menyoal kerana kerajaanlah yang lebih tahu mengenai sesuatu perkara tersebut. Contohnya mengenai dasar perdagangan antarabangsa kita. Kita yang jarang membaca ni tak layaklah nak komen. Ruangan atau bahagian ekonomi di suratkhabar pun kita tak jamah, kita tak cicah. Kita asyik makan ruangan sukan, hiburan dan politik. Orang macam kita ke yang hendak beri pendapat tentang polisi ekonomi luar tu?. He he he.
Namun ni dalam kes lain, kes yang saya rasa saya nak komen sebab terkilan sangat. Penulisan peribadi ini berkaitan dengan apa yang saya nampak daripada perlaksanaan PPSMI yang saya katogerikan sebagai tidak betul. Dulu saya dah ada sentuh perkara ini rujuk `English is important BUT...he he he' (jankaulu.blogsport.com, Monday, July 7, 2008) dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar sains dan matematik? (jankaulu.blogspot.com, Wenesday September 17, 2008).
Ini kira kali ke tigalah saya sentuh mengenai isu ini. saya cuba beri beberapa sebab musabab. Kalau mengikut kebiasaan kurangnya minat pelajar terhadap sesuatu subjek adalah kerana tahap kesukaran yang dimiliki oleh sesuatu subjek itu. Sesuatu subjek yang sukar untuk difahami tidak mendapat sambutan hangat, begitu jugalah dengan perkara-perkara lain. Jikalau ia sukar ramai orang akan menjauhinya. So cubalah fikir kalau 2 subjek ini diajar pulak dalam bahasa inggeris!.
saya berpendapat ia akan mengakibatkan kemunduran pelajar Melayu kita. Sebab itulah saya katogerikan kepada satu dasar atau jenis dasar yang tidak menjamin masa depan rakyat! (baca dengan nada tegas dan marah-marah sikit, jangan pulak marah-marah manja mengada).
Selain faktor tersebut kita juga dapat membayangkan bagaimana sibuknya cikgu-cikgu di kawasan pendalaman belajar mengajar dalam bahasa inggeris. Ke mana nahunya atau ilmu tatabahasanya di mana, cikgu pulak tak sampai mana-mana... (he he he jangan marah cikgu, saya faham ini bukan salah cikgu). Maka bila terdapat kesukaran dalam memberikan kefahaman kepada para pelajar, cikgu kena berkursus pulak dah (kursus-kursus yang sedia ada pun sudah tak terkursus, he he he). Kenalah berkursus kan, supaya berupaya menyampaikan pengajaran dengan berkesan.
Mengapa ya kerajaan terus meminggirkan bahasa Melayu? tak standard ke? Padahal kalau mengajar menggunakan bahasa Melayu pun belum tentu pandai dalam matematik dan sains...he he he. Tetapi bukan pasal standard atau pun tidak, ia pasal perpaduan juga. Pasal suatu gagasan yang lebih besar iaitu bahasa Malaysialah yang sepatutnya menjadi tali perpaduan kaum kepada rakyat Malaysia, bukan bahasa inggeris! (baca bahagian `bukan bahasa inggeris!' itu dengan nada menyampah dan tegas, sila fahami fungsi tanda seruan).
Seperti penulisan yang terdahulu saya masih berpendapat perlaksanaannya merugikan pelajar Melayu terutama di luar bandar, jangan buat perkara yang merugikan bak membawa budu ke Kelantan atau ibarat membawa keropok ke Terengganu. Malah perkara yang saya khuatir ialah kesannya kepada sesuatu yang lebih besar iaitu mungkin merupakan satu penghinaan secara langsung kepada bangsa Melayu. Namun pasti terdapat segolongan berpendapat saya menolak kemajuan dan pesimis. Saya terima... (nada sedih pulak dah...)
Leni tamadun Melayu pun dah semakin hilang identitinya, janganlah pulak Bahasa Melayu mengalami nasib yang sama...






Mengenang nasib dek kerana PPSMI kononnya...tapi adik kenalah belajar jugak, jangan pulak cari alasan...




Jan: Din oii... alahai tau la dulu u belajar oversea, tapi jgn la pulak `oversee' identiti jati diri kita gitu.

No comments:

.