"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Saturday, November 15, 2008

Kita bukan kambing...

Dua orang budak berkaki ayam bersama seekor kambing berkaki kambing.



Kita bukan kambing, kemahuan kita banyak dan komplek. Sebagai manusia kita memiliki terlalu banyak kemahuan dan kehendak. Kalau diberi sebatang pen dan sehelai kertas, nescaya penuh kertas tersebut dek menyenaraikan apa yang kita mahu.




Kemahuan dan kehendak...


Kalau boleh daripada hujung kaki sampai hujung rambut kita mahu berpuashati. Pada muka misalnya kita mahu guna pembersih yang bermutu, contoh kita guna barangan berjenama Clinique iaitu pembersih muka RM80, toner RM70 dan pelembab yang ada anti ageing RM178! (yang cuma 50ml) dan itu tidak campur pelembab bawah mata, bawah dagu dan segala bawah lagi. Begitulah keadaannya dan jika ada duit mungkin kita gatal pulak nak guna SK II. Dan jika ada duit lebih mungkin kita nak `ubah bentuk' (nose job) hidung kita sebab dah lama kita tidak selesa dengan bentuk hidung tersebut, bentuk hidung orang Asia! Huh!...


Kita nak pakai kereta, kita bukannya kambing jalan kaki je ke sana ke mari. Dan kalau boleh nak kereta yang molek sikit contoh Honda City (model terbaru, bukan yang lama ya). Dan nak sport rim yang sepadan dengan identiti kita (pulak dah). Kalau boleh kita boleh berbangga dengan kereta kita tersebut. Kita nak kalau kita lalu bukan sahaja anak dara menoleh tetapi juga yang tak ada dara, yang akak, makcik mahu pun janda, turut tertoleh, hatta pak cik jual aiskrim pun. Pendek kata lebir ramai menoleh lebih bagus. Bukan apa bolehlah kita parking betul-betul depan kopitiam, tak lah kena parking jauh dan berjalan kaki menuju kopitiam (kerana kereta kita tak seperti kereta orang lain...)


Wah banyak sungguh ya kemahuan kita. Nescaya kalau saya terus menulisnya di sini pasti pembaca boring. So saya lurus menuju titik (straight to the point, he he he).


Malangnya...


Malangnya bukan semua daripada kita dapat memenuhi kemahuan dan kehendak tersebut (bukan keperluan). Setakat berangan ramailah. Setakat membelek-belek majalah dan mengelamun...


Sebagai manusia biasa, kita mengalami masalah kekurangan. Ya betul! kekurangan wang untuk memenuhi cita-cita dan impian tersebut. Kadang-kadang bukan sahaja kekurangan wang tetapi juga kekurangan dalam bentuk fizikal, contohnya muka mirip pintu nako namun bertekad hati hendak menyertai pertandingan Dewi Remaja atau Hero Remaja. Kononnya semua kawan-kawan galakkan mencuba nasib (padahal kawan-kawan nak kenakan kita, kita tak sedar...he he he). Namun kerapkali kekurangan `otaklah' yang paling utama sebagai halangan mencapai cita-cita dan impian tersebut.
Kekurangan `otak'...



Kerap kali kehendak dan kemahuan kita tersebut bukanlah kita perlukan sangat. Kalau kita fikir betul-betul, ianya bukan pun merupakan satu keperluan kepada kita. Dalam dunia sekarang banyak perkara aneh, perkara aneh yang menyebabkan kita merasakan/berasakan/terasakan (alahai mana satu nak guna ni...) perlu untuk kita miliki barangan tersebut. Contohnya jenis kereta yang kita pakai melambangkan siapa kita, melambangkan cara hidup kita. Kita beli banyak barang yang orang lain beli, kita mahu jadi macam orang lain, kita rasa tidak selesa dan kekurangan jika kita tidak seperti orang lain di sekeliling kita.


Orang lain oder tupperware, kita pun oder jugak, orang lain masuk Astro yang pakage harga RM98, kita nak jugak (padahal tengok tv pun kita tak sempat), Orang lain pakai tudung bawal pun kita terus tak nak pakai tudung pari. Orang buat album dangdut kita nak jugak konsep tu padahal suara kita serak-serak perasan basah... Orang lain bersumpah junjung Al quran, kita bersumpah pulak dah!


Dah tak ada kerja lain? Kambing pulak diusiknya
Sehingga kita terlupa nilai...



Kepala kita dah sarat sangat dengan kebendaan. Kita fokus kepada apa yang perlu mata kita lihat dan tangan memegang. Kita dah jauh daripada unsur nilai kehidupan yang bersifat dalaman, yang mata kita gagal nampak. Budi bahasa, sopan santun kita gunapakai masa nak buat pantun je atau kadang-kadang dalam gurindam dan lirik lagu (itu pun lagu patriotik, bukannya dalam lagu pop). Tapi ada juga perkataan ini dalam lirik lagu-lagu Datuk Noraniza Idris yang menjaga taman yang bertemakan warisan seni dan budaya kat Melaka.



Bila kita mendengar perkataan `orang itu kaya', kita terus terbayang kepada timbunan harta dan duit yang mereka miliki. Tidak sesekali kita terfikir perkataan kaya itu mungkin merujuk kepada budi bahasa atau ilmu, (ataupun kaya hutang, he he he). Terdengar sahaja seseorang itu orang kaya, kita rasa semacam, apatah lagi jika kita tidak berapa kaya. Begitu tidak betulnya masyarakat kita.


Bila kita dengar bininya cantik terus kita bayangkan muka yang putih dan licin, bentuk bujur sirih, potongan badan 30-28-32, seksi macam Inul, lincah dan debom. Ala jangan tipu la, kita tak merujuk pun kecantikan itu pada budi bahasa atau keluruhan budi. Apa? keluruhan budi? Ya, kita tak terlintas langsung!


Sebab tak datang bergoleklah...



Duit tak datang bergolek, tidak datang dengan senang. Sebab tak datang bergoleklah bila iannya datang kita kena menjaganya dengan cermat dan berhati-hati. Susahnya mendapatkan duit, susah jugalah sepatutnya kita menjaganya, kalau boleh membiakkannya. Tapi tidak, kita senang sahaja membelanjakannya. Dengan senang kita hijrahkan duit kita yang sikit itu ke daerah bahaya, daerah yang berisiko. Daripada dahulu lagi saya berpendapat tidak ada jalan mudah untuk manusia mendapatkan duit.



Sehingga kini saya bersyukur, bukan nak tinggikan diri, saya tidak pernah rugi dalam mana-mana skim cepat kaya. Saya percaya nak kaya kena makan masa, kena berusaha, berkorban dan sabar. Saya sangat percaya tidak ada cara senang nak dapat duit. Biarlah orang kata saya kedekut pun, penakut dan apa-apa lagi `pe'.


Bila ada kawan-kawan saya melabur saya bimbang sangat duit mereka lebur. Tapi susah ya nak menasihati kawan-kawan di sekeliling kita. `Ala kalau rugi pun dalam RM300 je, RM300 bahagi 12 bulan jadi RM25 je sebulan, sehari makna rugi 83 sen je, tak sampai pun seringgit!' terkedu saya mendengar penjelasan mereka. Namun saya boleh terima sebab baik-buruk pun pemikiran mereka mereka tetap kawan kita juga. Mungkin dalam hal lain kita pulak yang berfikir secara salah kan?


Ya, nasihat pasal duit sangat sensitif. Saya pernah menegur seorang kawan yang saya lihat amat boros dalam berbelanja mengunakan kad kredit. Baru keluar universiti, baru dapat duit baru nak kenal dunia. `Alah En Sukiman pun ada masalah kewangan jugak kan...?'... itulah yang saya dapat setelah saya cuba menasihatinya. Sejak hari itu saya berhati-hati dalam menasihat orang pasal duit. Saya memang tak banyak duit tapi saya hidup macam orang tak ada duitlah...


Baju Eman Manan...


Cuba bayangkan saya pakai baju baju Emang Manang. Mungkin hujung baju tu kat atas pusat saya je, Lengan pun jadi pendek. Mesti macam barut nangka atau remaja yang seolah pakai baju adik dia. Huh hodohkan... begitu juga dengan impian dan cita-cita kita yang tak sepadan.


Keburukan impian dan cita-cita mungkin akan menyebabkan seseorang itu tidak mengukur baju di badannya sendiri. Kalau ikut tekak memang ia mahu menelam makanan yang sedap sahaja, badan pun nak disaluti dengan baju yang mahal-mahal, baju pasar malam tidak mahu dijamah. Kita mahu miliki rumah dan kereta yang besar (tapi bini nak kecil je).


Walaupun muka kita macam hanger patah, kita tetap yakin kita boleh dapat bini secantik seiras Noris Karman atau Maya Karim. Bila kawan perkenalkan `seseorang ehem-ehem' pada kita, kita tak layan sebab dalam gambar kita tak dapat beza yang mana satu yang kawan kita cuba kenenkan atau yang mana satu lebar daun pintu (dalam kes perempuan tu bergambar di tepi pintu).



Namun kita boleh berubah...


Kita mahu anak kita semua masuk universiti belajar rajin-rajin, pandai juga dalam agama tak bodoh dan jahat macam kita. Namun adakah kita menabung sedikit demi sedikit untuk pelajaran anak-anak kita? Nanti bila besar mereka perlu ditutionkan. Adakah kita mengurangkan berbelanja pada masa sekarang, kurang membeli benda dan perkara lain? Seekor kambing akan membawa anak-anaknya ke padang yang ada rumput yang segar, biar anak-anaknya makan rumput. Namun anak kita bukan kambing, mereka memerlukan lebih daripada sekadar rumput...mereka perlukan tution...

Anak kambing main dekat tangga
`Ala saya tak ada duit' kita buat alasan sambil buat muka redup mata dan senyum kambing tagih kesian. Padahal kita tak kesiankan anak, bini atau laki kita. Kita tak nak berkorban supaya mereka tak terkorban pada masa akan datang... Apa akan terjadi jika kita tidak menghantar anak-anak kita ke tution? Bolehkan kita harapkan cikgu semata-mata dalam dunia seperti hari ini?



Akhirnya manusia yang berjaya dan hidup bahagia bukanlah seorang menteri, atau seorang ahli perniagaan yang kaya raya, atau seorang iman masjid. Kebahagian dan kejayaan dalam kehidupan menjangkau jauh daripada itu. Ia melibatkan bagaimana kita hadapi hidup ini dengan apa yang kita ada, mensyukurinya dan redha dengan apa yang ada dan tiada. Sesuatu yang senang tapi ramai yang tak boleh buat, he he he.

`Mentang-mentanglah kita kambing, penulis ambil senang je idup kita...' Bisik seekor kambing kepada kawannya...








jankaulu
: Tapi tahi kambing dapat dibuat baja...



1 comment:

danny said...

kambing memproducekan 3 emas; emas merah (daging), emas putih(susu) dan emas hitam(najis). seme bole wat duit wat bayar utang hehehehe


ya sheikh! ana saudagar burung! bukan saudagar taik!.

.