"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, November 19, 2008

Lawatan kedua...: Saya rasa gembira sangat!


Pada mulanya malu jugak hendak paparkan gambar-gambar terbaru rumah yang masih dalam proses pembinaan ini. Bimbang pulak apa orang kata `rumah tak siap lagi dah canang dalam blog'. Tapi no hal kan, memang betul pun...he he he. Sebetulnya ia hanyalah luahan perasaan gembira.

Gambar 1: Gambar depan rumah, kecil sahaja dan bertiang biasa.




Sebenarnya selepas lawatan pertama iaitu pada 16 Ogos 2008 lalu, hati selalu gatal mahu mengetahui perkembangan pembinaan rumah tersebut. Kalau boleh memang mahu selalu melawat dan melihat sendiri perkembangan proses pembinaannya, macam kita menunggu sesuatu yang besar. Dalam hati terfikir `begini rupanya perasaan kawan-kawan yang dah beli rumah ya...' Namun saya selalu sibuk dan bekerja pada hari sabtu dan ahad, sering ke kampus buat kerja. Sehinggalah pada 2 November 2008 lalu baru saya berkesempatan lagi mengunjungi tapak pembinaan.



Dulu saya terjerulus dalam lopak, kini saya lebih berhati-hati. Pada kedatangan pertama saya dulu, pada masa gambar dipukul rumah ini masih lagi belum siap dindingnya, masih dalam proses pembinaan, ada dinding belum disiapkan, ada sebahagian dinding yang telah siap belum pun diplaster. Pada masa tersebut bimbang bangat takut rumah tidak siap dibina atau terbengkalai... Bukannya tidak pernah kita baca mengenai rumah yang gagal disiapkan oleh pemaju. Teringat seorang kawan saya pernah memberitahu rumah yang dibelinya sudah terbengkalai 3 tahun, namun tiap-tiap bulan dia tetap kena bayar pada bank!




Sekarang pun hati saya bimbang juga, selagi rumah ini tidak siap sepenuhnya...




Gambar 2: Daripada pintu utama boleh nampak belakang rumah jiran, dan sebuah rumah jiran.


Gambar 2 dipukul semasa saya dok cacang betul-betul kat pintu masuk rumah. Di hadapan tidak dibina rumah orang. Kalu kita duduk kaykeng soyok pun orang tidak nampak. Di hadapan rumah masih tidak ada jalan tar, sekadar jalan selut je, he he he. Bila dah ada halaman sikit kat depan, dan pintu pagar, mungkin makin rasa dekat dengan rumah depan tu. Sekarang memanglah nampak jauh kan.

Gambar 3: Kalu bilang ada 4 tiang je rumah ni, ada pintu kat tepi pulak dah.


Semasa melawat saya dapati dinding rumah sudah siap diplaster dan dicat dengan kapur putih sebelum nanti dicat warna sesuka hati pemaju perumahan. Kalau diikut hati nak warna kulit telur burung Kasawari.


Lantai di bahagian porch masih belum disimen, nanti hanya bersimenkan biasa sahaja, tak ada mozek atau apa-apa jenis lantai khas. Lantai di dalam rumah pun masih tidak dilantaikan lagi (rujuk gambar 4 di bawah):

Gambar 4: Tak dilantaikan lagi...


Terdapat botol air mineral kat tepi dinding. Kelihatan juga tangga kayu disandarkan kat dinding, dan ada paip maip kat situ.


Rumah ini serba sederhana, ada 4 bilik tetapi bilik ke empat tu kecil sahaja dan letaknya pada bahagian dapur, mungkin boleh buat store untuk letak tupperware, he he he. Terdapat dua buah bilik air, sebuah di bilik tidur utama dan sebuah lagi kat luar untuk dikongsi antara bilik-bilik lain, atau kalau ada tetamu yang nak terkencing, senang...


Paling saya gembira rumah ini ada sedikit laman di tepi sisi rumah. Saya ni jenis pencinta alam maya, maya persada. Saya gemar berkebun, kali ini bolehlah saya tanam pokok-pokok kecil dan besar, atau mungkin saya wujudkan sebuah taman kecil, buat berehat takala berduka hati, merekah hati...(pulak dah).


Gambar 5: Sisi rumah, kat belakang ada rumah yang sudah dicat.

Gambar 6: Ni kira gambar dipukul daripada bahagian porch


Jika melihat kepada gambar di atas, jauh juga rumah saya dengan rumah semi D yang berwarna putih di sebelah sana. Tapi bukanlah tanah saya, tanah jiran saya, rumahnya sama bentuk dengan saya namun akibat keluasan tanah yang dimilikinya, harga jadi RM200K lebih. Bahagian tepi sisi saya taklah besar mana, namun kalau ada duit boleh besarkan rumah tu sikit kata Ina (perempuan daripada Sentoria yang menguruskan hal rumah saya ni). Orang kata renovate, tetapi buat masa ini saya takdok pitis mas lagi.


Kejauhan dengan jiran dan luas tanahnya ini pun ada untungnya. Maknanya kalau kita seksi sedikit, jiran taklah nampak sangat (saya tak ada niat nak jadi simbol seks kat taman perumahan ni, dah cukup pengajaran saya dapat masa duduk kat taman perumahan di Pekan dulu).


Gambar 7: Pintu belakang tu pintu dapur, nampak juga pintu nako.


Ni masih gambar sisi, kelihatan 2 pintu, pintu kedua kat belakang adalah pintu dapur. Pintu dapur ni mengadap ke sisi rumah, bukan dibelakang. Apa-apa pun ianya pintu dapur, maknanya kalau ketika sedang memasak apa apa terjadi bolehlah kita cepat-cepat keluar melalui pintu tersebut, menyelamatkan diri.

Gambar 8: Gambar sisi keseluruhan rumah


Belakang rumah memang tidak berpintu, cuma bertingkat. Kira dua-dua pintu ada tepi sisi rumah, entahlah gini designnya rumah sekarang, tidak macam rumah mak dan ayah kita kat kampung. Sekarang bentuk rumah juga berubah melalui masa kot, contohnya dapur taklah besar sangat.



Saya menaiki bas dari Muadzam semata-mata hendak lihat pembangunan rumah ni. Kawan yang setia menunggu saya kat Taman Kerang... (terima kasih daripada sebuah hati terharu pulak ni). Kalau dijadikan sebuah drama swasta, pasti rating tak tinggi... sebabnya tema persahabatan bukan percintaan. Kalau nak buat filem pun, agaknya hanya Yasmin Ahmad saja yang sudi mengangkat tema jenis ini. Inilah orang kita, he he he.


Namun post ini bukan mengenai dunia perfileman kita atau mengenai keluarbiasaannya filem-filem Yasmin Ahmad, tetapi mengenai gembiranya perasaan hati dan bersyukurnya dapat memiliki sebuah rumah walaupun kecil.




Setiap rumah ada kelebihan dan kekurangannya namun kitalah yang memberi jiwa terhadap rumah yang kita miliki, kita yang duduk situ. Rumah ini tidak sebesar mana dan bahan binaannya pun tidaklah mewah. Namun seperti yang pernah saya beritahu dulu apa yang penting kita kena belajar untuk gembira dan mencintai apa yang kita miliki, walau sekecil mana pun ia...







jan: Rumah kecil tiang seribu rumah besar tiangnya satu...?

5 comments:

danny said...

rumah kecik poketnya kecik. rumah besar poketnya banyak...

jankaulu said...

rumah kecil hutangnya kecil,rumah sederhana hutangnya sederhana dan rumah besar, hutangnya besar...

(kecuali dalam kes beli/buat rumah dgn duit tunai la...)

alias derais said...

tahniah le sebab dah beli rumah ni. duduk rumah sewa dengan rumah sendiri besar bezanya. bilalah giliran diriku ini akan tiba.

budak kg said...

tahniah abg...dapt beli umah tu..pasti cantik dan lawa bila siap nnti dan hiasan dalaman pun mesti cantik..

budak kg said...

tak sabar nak g tengok umah baru..bila nak jemput tengok ni

.