"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, November 24, 2008

Azlan bersunat

Kadar bayaran untuk perkhidmatan bersunat semasa


Sekarang kalau lelaki dewasa hendak bersunat kenalah bayar RM250. Gambar di atas yang saya pukul menunjukkan notis yang ditampal kat dinding klinik. Saya pukul gambar notis ini semasa saya sedang menunggu. Namun bukanlah saya yang nak bersunat lagi.


Hari ahad yang lalu saya berasa berdebar-debar kerana inilah anak saudara saya yang pertama nak bersunat, bukan saya. So saya turun Kuantan untuk memberikan sokongan moral kepadanya (dan juga mengambil hati kakak saya, he he he).


Saya suka anak saudara saya ini, bagi saya dia jujur, dulu dia ada bertanya di tengah-tengah orang ramai `mengapa eiman ni nampak muda tak seperti adik beradik lain?' Masa tu saya rasa nak beri RM10 kepadanya tetapi saya tak ada duit kecil.


Lihatlah gambar-gambar dia di bawah:






Tiga keping gambar di atas bukannya dipukul di muzium tapi di rumah kakak saya, he he he. Gambar-gambar tersebut dipukul sehari sebelum dia bersunat, masa ni dia masih gembira dan macam biasa. Malah sempat bergaya (atas arahan dan tunjukajar saya).



Azlan darjah 5 dan ada adik seorang lagi umur dalam 2 tahun, juga buas. Entahlah macam mana mereka boleh jadi buas sedangkan ibubapa mereka santun. Rujuk gambar di bawah:










Suasana di Klinik Doktor Rusli (Datuk)


Sayalah yang memukul gambar mereka tanpa mengira perempuan kat kaunter melihatnya. Saya buat selamba je. Hari tu ada 29 orang budak yang nak bersunat, anak saudara saya yang ke 28. Ada juga yang balik sahaja kerana kemaluan terlalu kecil untuk disunatkan.



Menunggu lebih lama daripada bersunat.





Masa menunggu lamalah jugak. Ada yang suspen apabila lepas sunat anaknya keluar bilik macam nak pengsan, sesak nafas dan terhoyong hayang. Bila panggil doktor dengan cemas, doktor selamba kata mabuk darah. Namun tak sempat nak pukul gambar, lagipun tak sopanlah pulak nak pukul gambar anak orang yang dalam kecemasan.




Ni pose selepas bersunat




Ni ambik ubat bersama ayahnya.




Sekarang sunat macam pergi klinik kerana deman je, sekejap je. Dulu masa saya sunat, 2 minggu dah naik pentas buat majlis, riuh sekampung, sedaerah. Siap panggil YB lagi bagi hadiah dan lain-lain majlis. Dan bila lepas sunat terus balik umah baring atas katil. Tapi kini Azlan lepas sunak balik makan nasi lauk tomyam dan siap tengok DVD lagi...


Jan: saya cuba mengintai dalam kain, huh! cantik buatannya, tak dibaluti kapas atau kain pun...tak ada jahitan pun nampak.

No comments:

.