Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, November 27, 2008

Bertambah rapat...


`Macam mana ok duduk sini?. Tanya Kak Nor semasa kami sama-sama menunggu bas hendak pulang ke Perumahan Sepekan. Memang ada disediakan sebuah tempat menunggu bas di hadapan Kolej Shahputra, di sisi tepi pintu pagar sebelah kiri. Ada dibuat bangku pelantar sebaris sahaja, dijadikan tempat pelajar tunggu bas, bagi lecturer juga (yang tak ada kereta, tak ada motor...). Tempatnya tidaklah sebesar mana namun sangat berguna dan digunakan dengan semaksimanya.

`Ok belaka’ Jawabku pendek. Dan sesungguhnya suasana di Pekan okay belaka. Di Pekan ada bank dan ada supermarket. Dan paling aku suka ada KFC. Kat daerah tempat aku tinggal tak ada KFC, ada kedai ABC je. Mungkin tuhan nak gembirakan hati aku, Pekan ada KFC, suasana ok, cuma hatiku…

`Baguslah sama-sama duduk dengan orang Terengganu', Kak Nor tersenyum sambil mengangkat beg plastiknya dan diletakkan ke pehanya. Hari ni Kak Nor Berbaju kurung warna cream, bunga besar-besar, siap dengan daun lagi, bunga tu warna perang gelap sikit. Bunga besar sesuai dengan susuk tubuhnya yang kecil. Kainnya berwarna coklat gelap, memang sedondon dan setone (family colour).

Aku masih berdiri sambil-sambil melihat gelagat pelajar-pelajar. Ketawa bagai nak rak, apa ya yang lucu sangat tentang hidup ini…bisik hatiku yang merekah…

Pelajar memang macam tu, gelak sana - gelak sini. Kat cafetería gelak tengah makan, kat tepi tangga gelak, kat dalam kelas pun gelak (kecuali semasa aku hulurkan sekeping kertas graf dan suruh mereka hasilkan keluk daripada jadual yang dilukis di papan putih, he he he barulah diam melopong).

`Wan Zain tu jarang ada di rumah, kerja marketing gi sana sini. Tapi mereka baik. Kalau ada apa-apa mereka tolong’ Sambung Kak Nor kembali. Seperti Nurmala Shamsudin dia memberikan butiran untuk menggambarkan sifat dan sikap Wan Zain dan Rosmadie yang elok dan baik. Mungkin mahu aku rasa selesa dan suka tinggal di Pekan bersama Rosmadi dan Wan Zain.

Bagi aku Wan Zain dan Rosmadi tidak memberikan masalah. Yang jadi masalah ialah bilik air rumah tu kecil, nak duduk basuh kain pun tak muat… he he he. Dan masalah yang paling besar ialah aku sendiri yang kena basuh, kena sidai dan kena gosok!. Kat rumah mak tanya `Ada kain nak basuh?’. Dan selepas basuh dan sidai, emak akan mengupah orang kampung menggosoknya. Aku cuma perlu tolong pakai je…he he he.

Tetapi pada masa tersebut diri masih lagi dalam zaman gerhana, zaman peralihan kira zaman gelap la. Kedatangan aku ke Pekan memang mahu memulakan hidup baru…(ala, macam cerita dalam novel-novel tu la, bila something berlaku, watak utama akan muhasabah diri dan kononnya mahu mulakan hidup baru. Berhijrah untuk melupakan sesuatu kenangan. Dalam drama swasta memang banyak plot-plot cerita sebegini).

`Ok belaka Kak No’, emm.. Wan Zai memang tak dok rumoh sokmo, ada Rosmadi je, tu pun tak lekat rumoh sokmo”. Aku memberi jawapan setelah sekian lama mengelamun dan berangan tentang kalaulah ada orang boleh basuh baju aku…. Sambil-sambil tu aku menjeling ke arah Ina Library, yang daripada tadi tersipu-sipu malu.

`Wan Zain, bila balik skali skala bawak dua tiga buah beg, penuh baju nak basuh…’ Aku cuba buat kesinambungan ayat, agar ayat-ayat Kak Nor ada kesinambungan dengan ayat-ayat aku buat. Kak Nor baik, tak sampai hati aku nak duduk membantu sahaja. Dia mesra, apasalahnya berlayan cakap.

`Keluarga sihat?’ Kak Nor bertanya lagi.

Dengar saja perkataan `keluarga’, aku rasa nak mentís air mata. Bukan apa, 5 tahun selepas keluar universiti memang duduk rumah. Tempat kerja (sekolah) berhampiran sahaja dengan rumahku. Kalau jenguk daripada tingkap rumahku boleh nampak sekolah tempat aku bekerja.

Namun tak kanlah aku nak membasahi pipiku ini sebab dalam cerita mana ada hero menangis… Hero kena kuat, kena hadapi hidup ini. Walaupun sorang diri kena basuh baju sendiri, gosok sendiri, masak sendiri tanpa seseorang di belakang atau di tepi sisi bahu, kehidupan mesti diteruskan…

Aku terharu…Kak Nor selalu mengambil berat tentang diri aku, dan dalam keasingan ini aku berasa seperti ada juga orang yang pedulikan aku… yang terlontar di Pekan. Aku melihat langit, mendung... kena cepat-cepat balik, pakaian yang disidai kena diangkat, kalau tidak sia-sia membasuhnya... Mungkin hujan lewat petang ni...redup benar dah.

`Bas bas bas' Para pelajar terpekik terlolong. Tak pernah tengok bas ke mereka ni. Daripada jauh aku dapat cam, itu bas Rahmat Alam. Bila bas berhenti kami membiarkan dulu pelajar-pelajar naik. Berebut-rebut, haram tak beratur.

Aku membiarkan Kak Nor dan Ina Library naik dulu, kemudian barulah aku naik. Lega, dapat juga aku tempat duduk. Aku duduk di tepi tingkap bas, bila bas bergerak aku berpaling melihat tempat menunggu bas tersebut semakin jauh, semakin jauh daripada pandanganku...


Jan
: Bersambung...

4 comments:

madier said...

hahaha..ada nama aku...bestnya,ada gak watak aku dlm citer ni...

teruskan sukimang...best kawe baco tulisan demo....santai je...

Eja said...

macam drama bersiri la pulak... episod ke-2

Mc Zue said...

tak sabar nak baca sambungan nih.. lambat lagi ker?

wawadave said...

yup.. still remember the brisk walking apabila bas sampai..dan soalan konduktor: mengajar ke belajar? ceh... berat sama pun tmbang lain2 ke?

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home