"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, October 15, 2008

Tentang tidur 2.

1. Kebimbangan yang mendalam membuatkan saya tidak boleh tidur (insomia).



2. Jika kita bimbang, contohnya sebab ada masalah di tempat kerja atau isteri kita dingin seks atau laki kita buat tak layan (mungkin sedang galak bercinta), anak tak maju dalam pelajaran sedangkan banyak duit melayang bayar kelas tambahan, akibatnya kita tak dapat tidur. Atau bagi yang tak kahwin-kahwin bimbang akan keseorangan sampai akhir hayat...



3. Tak dapat tidur mungkin jugak akibat teringat mengenai kata-kata masyarakat kat kita (contoh, dalam kes andaratu dan antertu tadi) atau dalam kes dah lama kahwin (dah melepasi Rancangan Malaysia yang 5 tahun tersebut) tapi tak dapat-dapat juga anak. Masyarakat mengata.



4. Atau terlalu banyak makan atau minum? Dok nguyah 24 jam. Atau banyak minum kopi (kalau setakat secawan kopi tak akan dapat buat kita berjaga). Tak naklah minum secawan kopi pas tu buat-buat mata segar sebab nak study (selalu berlaku kes ni kat asrama).



5. Mungkin juga boleh disebabkan daripada menahan diri daripada seks atau hubungan seks yang tidak puas?




6. Tempat tidur (bilik tidur) pun memainkan peranan yang penting. Kalu dalam tu disumat dengan macam-macam perabut ia tak mententeramkan. Kalulah boleh bilik tidur tu ada katil saja atau setidaknya dressing table, best kan.



7. Katil pun kena ambik kira jugak. Kena katil yang kukuh dan selesa apatah lagi jika pasangan yang kerap buat seks atas katil (bagi yang pelbagai tempat seperti di ruang tamu atau di dapur tidak terkecuali).



8. Saya percaya katil dan bilik tidur antara yang penting untuk memberi ketiduran yang baik namun jika katil berkaki 6 pun jika kepala kita sarat dengan kebimbangan kita tak dapat tidur jugak kan.



9. Bila tak boleh tidur mulalah buat lawak. Membilang sampai menguaplah, membaca kamuslah, minum susu panaslah (sedikit je bukti perubatan tentang menyokong benarnya dakwaan ini).



10. Mereka sanggup mencuba apa sahaja (kecuali menyelesaikan masalah dalam kepala tu, he he he).



11. Dan paling parah lagi mereka tak boleh tidur kerana mereka ada kebimbangan yang mereka tak cukup tidur, he he he.



12. (Padahal orang jenis macam ni moleklah menganggap diri mereka bernasib baik sebab mempunyai lebih masa untuk berjaga dan buat aktiviti setiap malam berbanding dengan orang yang memerlukan 8 atau 9 jam sehari untuk tidur....)




jan: Sepanjang malamku gelisah...


No comments:

.