"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, October 29, 2008

KFC dan sebuah pendirian...

Tak perlu seksi atau tampan kalau nak jadi model... asalkan gebu dan enak.

`Kalau kita nak makan KFC kita kena drive sejauh 68 KM dan makan masa 45 minit'. Kata Zamri (pensyarah psikologi dan korikulum yang selalu pandu kereta dengan lajunya).

`KFC ada kat Rompin... Emm... jauh dan lama juga jalan makan masa kalau nak makan KFC, silap-silap bila balik lapar semula'. Saya buat nada berlawak tapi dia tetap serious... Hampeh.

Teringat dulu masa berkerja kat Kuantan (pulak dah)... Kat Kuantan kalau nak makan KFC masalahnya bukan masa dan jarak tapi nak gi makan KFC kat mana? Kat Teluk Cempedak? kat Giant? Kuantan Perade? Megamall? atau makan kat KFC yang pertama dibina di Bandar Kuantan?

Tapi hidup ni pasal makan KFC ke semata? Tentulah jawapan ringkasnya `Tidak' (tak perlulah hurai panjang lebar sebab bukan soalan standard final exam diperlukan di sini). Namun tentulah makan KFC ini mewarnai kehidupan. Kalau kita lihat ke dalam hidup kita ni, banyak juga peristiwa-peristiwa kecil yang kita anggap tak penting dan biasa je TETAPI ia telah mewarnai dan memakagekan (pakage) kehidupan kita yang sebenarnya. Kalau tak ada tak ceria (cuma kita sahaja tak peka).

Bukan semua orang makan KFC

Kata Encik Nasior (bukan nama sebenar) dia tak makan KFC dan tak ajar (didik) keluarga dia (anak bini) makan KFC.

` Kenapa pulak? haram ke?, ke takut ayam tak sembelih ke? Saya yang mulut labuh ni bertanya sambil bertengek tepi meja dia. Atas meja dia banyak buku maths dan kalkulus, bersepah.

`Banyak saham yahudi dalam organisasi tu...' Jawab Encik Nasior dengan serius. Saya pun terdiam sekejap, terkedu dan faham.

`Tapi orang lain makan je?' saya buat-buat bodoh (atau memang bodoh, he he he).


Bangkang penderaan/manipulasi binatang kat pintu luar restoren KFC di Hong Kong.

Namun saya tak memanjang lebarkan perbualan tersebut, terus saya tukar topik lain. Topik jadi ke dia nak berpindah kerja di Sarawak dan macam mana penerimaan anak bini dia dalam hal tersebut. Juga macam mana dengan tanah yang dia beli kat Pekan (mengalahkan pegawai kastam pulak).

Ya, bukan semua orang makan KFC. Ada tu memang tak makan ayam (atas alasan kesian kot? atau alasan-alasan peribadi yang lain, yang kita tak payah ambil tahu, he he he). Dan kita tak bolehlah nak merendahkan dia pulak kerana mungkin sebenarnya dia tak boleh makan ayam kerana kalau dia makan gatal kulit.

Bahagian-bahagian otak kita... (yang jarang kita gunakan, he he he).

Saya rasa tak payah cakap memanjanglebarkan topik tu (makan KFC) dengan Encik Nasior. Sebab saya rasa saya kena hormati pendirian dia walaupun tak sama atau bertentangan sekali dengan pendirian saya.

Saya tak nak bangkang pendirian dia, saya hormati. Jangan kita asyik bersifat bangkang je, selalu kita nak menang dan nampak menang (sebenarnya nampak kita bangang, he he he).

jankaulu: Tetap hormati sorang kawan `kaki bangkang'. Bila PAS memerintah Terengganu dia masuk Barisan. Bila Barisan ambil balik Terengganu dia masuk PAS semula. Dia memang suka jadi pembangkang, pernah juga dia masuk Semangat 46, tapi dia keluar bila dah nampak parti tu dah semakin kuat, katanya dia suka berada di pihak pembangkang. He he he.

3 comments:

danny said...

lapar la pulak tengok kfc. lama dah tak makan kfc nih. start pose hingga sekarang tak makan kfc lagi
balik kang beli kfc la tp kad diskaun 25% untuk hari selasa je... patutnya semalam beli kfc. hmmm... tunggu selasa depan lah

jankaulu said...

Bagus merancang! lainlah kaya makan ikut suka bila-bila tekak nak, he he he.

madier said...

tak leh makan KFC kat sini...hehehe..dah seth lebih tak mkn KFC..blh lah pulok tahan...hehehe...

tapi byk pganti KFC kat sini....

.