"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, October 10, 2008

Golongan wanita yang tidak berkahwin...

1. Kawan baik saya ada menyatakan bahawa bebanan yang ditanggung oleh pihak perempuan jauh adalah lebih berat berbanding dengan apa yang saya telah lalui pada raya nan lalu. Dia menceritakan dengan terperinci mengenai masyarakat di sekelilingnya lebih cenderung memandang negatif terhadap perempuan yang tidak berkahwin berbanding lelaki yang tidak berkahwin.

2. Tanggapan cetek masyarakat yang begitu perjudis terhadap golongan ini kadang kala `menyeksakan’ golongan tersebut secara langsung dan tidak langsung. Masyarakat yang sepatutnya bersikap lebih `suportif’ menjadi sebaliknya, iaitu mereka telah memberikan tekanan secara halus kepada wanita yang tidak berkahwin tadi (tekanan ini mereka `hadiahkan’ mungkin tanpa mereka sedarinya).

3. Pada suatu tahap golongan wanita tidak berkahwin ini berasa sangat serba salah kerana hendak `berdikari susah, tidak berdikari juga salah’. Terpegun saya mendengar ceritanya. (saya pendengar yang baik sebenarnya, he he he. Kadang-kadang kaki penyibuk jugak).

4. Bayangkan bagaimana perasaan seorang perempuan yang tidak berkahwin menguruskan majlis perkahwinan adik perempuannya sedangkan dia masih membujang. Sekuat mana setabah mana pastilah hatinya terguris kerana manusia adalah insan biasa yang serba kekurangan.

5. Katanya pada saya “...Pada kemeriahan majlis itu tidak ada orang yang akan sedar terlukanya sebuah hati kerana golongan seperti kami memang pakar sangat melindungi kepiluan hati dengan senyum tawa dan gurau senda…”.

6. Perasaan orang yang tidak berkahwin hanya orang yang tidak berkahwin sahajalah yang merasainya.

7. Saya mungkin akan bertanyakan soalan yang sama apabila saya berjumpa kawan saya yang tidak berkahwin jika saya berkahwin.

8. So, jika saya ditakdirkan berkahwin suatu hari nanti, saya akan lebih berhati-hati dengan soalan ini kerana perasaan orang yang tidak berkahwin perlu dijaga jugak, mereka manusia.


Jan: Bersyukur dengan apa yang ada dan apa yang tiada...

No comments:

.